Hopp til innhold

- Norges beste litteraturtidsskrift

Tidsskriftet «Bokvennen »er ikke bare det litteraturtidsskriftet som har klart flest abonnenter. De lager også det beste innholdet akkurat nå.

Knut Hoem

NRKs litteraturkritiker Knut Hoem.

Foto: NRK

Tidsskriftet « Bokvennen » har levd sitt stille liv litt på siden i den norske, litterære offentligheten. Bladet som i sin tid sprang ut av Jan M. Claussens antikvariat i Oslo fikk raskt abonnementstall som konkurrentene bare kunne drømme om - på det meste 6-7000.

Grunnen til det var vel i hovedsak at det var og er veldig mange i dette landet som er glade i gamle bøker og tidløse fortellinger. Bøker som ikke nødvendigvis er norske, og som på ingen måte er kommet ut i høst.

Møllkulene borte

Gabriel Michael Vosgraff Moro

Gabriel Michael Vosgraff Moro tok over som ny redaktør for Bokvennen i mai.

Foto: Ida Skivenes/Aschehoug

Bladet var altså antikvarisk på godt, men også litt på vondt. I blant var det bare som om jeg ventet på at møllkulene skulle ramle ut når jeg rev opp plastikken til hvert "nye" nummer.

Men nå har det skjedd en revolusjon, også dette i det stille, og med eiernes velsignelse.

Forfatteren og VG-kritikeren journalisten Gabriel Michael Vossgraff Moro med fødselsår 1981 har kommet inn som ny redaktør. Han har forandret mye. Ny, stilig design. Mange spalter.

For eksempel «Proust-Qustionnaire», et skjema med standardspørsmål til forfatterne. I det nye nummeret får Jon Fosse blant annet spørsmål om hva han angrer mest på, og kan fortelle at «Det eigentleg er unødvendig å skilja seg, noko eg har gjort to gonger»

Proust Questionnaire

Jonathan Franzens ti skriveråd er oversatt i anledning norgesbesøket om et par uker. Hovedtemaet er dramatikk, og det er intervjuer med den svenske vinneren av Nordisk råds litteraturpris, Sara Stridsberg, og en interessant og betimelig artikkel om Arne Lygres dramatiske forfatterskap.

Johan Harstad oppsummerer interessant erfaringene han gjorde som husdramatiker på Nationaltheatret. Julie Rongved Amundsen sammenligner den unge dramatikeren Vasilij Sigarev med Anton Tjekov. Helt bakerst finner man «Min første oversettelse», hvor en oversetter forteller om forteller om nettopp dette.

Sist var det Ika Kaminka om Murakami. Denne gangen er det Tommy Watz som forteller veldig underholdende om Alberto Moravia. Disse historiene rommer også påfallende ofte grunnene til at disse menneskene ble oversettere. Rosinen i pølsen i nummer 3/2010 er Jan Erik Volds essay «Den røde klangen av Brannbil. Dikt som skrift, dikt som lyd».

Å si at Bokvennen er revitalisert er nesten en understatement, men det blir først når jeg kikker på konkurrentene at jeg skjønner hva det er de gjør riktig.

Vinduets problem

Gyldendal-eide Vinduet er ute nytt nummer i dag. Hovedtema er norsk samtidspoesi, og forsidepike er poeten Kristin Berget. Det er et spennende utgangspunkt, og hun er en interessant poet.

Det er flere gode enkeltartikler her, som for eksempel en artikkel om brevvekslingen mellom Thomas Bernhard og hans forlegger Sigfried Unseld. Vinduets problem kommer til uttrykk i det som skal være den store polemikken i bladet. Peter Amdam legger bredsiden til mot lille Flamme forlag, som han mener dyrker en nostalgisk outsider-ideologi. Vel, ok, kanskje, men herre min hatt, who cares? Det blir for smått, det blir for trangt. Det bli for nisjepreget.

Vagant lider av samme sykdom. Gode enkeltartikler i siste nummer. Spesielt artikkelen til Stein Sørensen, der han sammenligner Fløgstads «Grense Jacobselv» med Jonathan Littels «De velvillige» er viktig.

Siste ord er ikke sagt i den saken. Men det er noe lukket og avvisende over tidsskriftet som helhet. «Kom alle mennesker, med små lys i hendene», skrev dikteren Markus Midré en gang. I Vagant får man snarere inntrykk av at noen har parkert en snerrende og mannevond schäferhund utenfor redaksjonslokalet.

Få abonnenter

Men denne artikkelen vil bli lest av alt for få. Både Vagant og Vinduet sine reelle abonnementstall er langt under tusen. Det burde få alarmklokkene til å ringe hos eierne. Stilig layout er ikke nok, man må også ønske å bli lest av flere enn vennene sine.

Det er som jeg får lyst til å rope ut: "opp med vinduet og slipp leserne inn!" Og hvis dere lurer på hvordan det skal gå til, så les Bokvennen! Man må snakke utover til leseren hele tiden. Det handler ikke om å selge sin sjel, det handler om å virkelig ønske å bli lest. Dette ønsket preger de opplagte utgivelsene til Bokvennen, som på kort tid har klart å bli Norges beste litteraturtidsskrift. Redaktøren og eierne har satt seg som mål å nå 10 000 abonnementer. Jeg vil ikke bli overrasket om de klarer det.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska