Hopp til innhold

– Styret må sitte

Kulturminister Trond Giske lar styret i Nasjonalmuseet bli sittende til tross for at direktør Allis Helleland har trukket seg.

Trond Giske
Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

– Jeg ba styret om å fortsette fordi vi er midt i noen viktige prosesser, sier Giske.

– En rekke tiltak må bli satt i gang raskt. Når direktøren går av, er det viktig at noen sitter med alle fullmakter og raskt kan gjennomføre det som trengs, sier Giske.

Les: Allis Helleland trekker seg

Tilbød å gå av

Styreleder ved Nasjonalmuseet, Christian Bjelland.

Styreleder ved Nasjonalmuseet, Christian Bjelland

Foto: MORTEN HOLM / Scanpix
Lena Lindgren

Lena Lindgren, kulturredaktør i Morgenbladet.

Foto: Dang Trinh / NRK

Styreleder Christian Bjelland mener det er naturlig at styret tilbød å gå av.

– Vi stilte våre plasser til disposisjon, men Giske oppfordrer oss til å bli sittende i våre verv, og vi valgte å bli sittende etter en grundig vurdering av situasjonen, sier Bjelland.

Les: – Giske må kaste styret

Lena Lindgren, kulturredaktør i Morgenbladet mener at Bjelland burde ha gått av, men forstår at Giske vil la styret sitte.

– Jeg tror det er et tidsspørsmål før Bjelland går av, men jeg har forståelse for at Giske ikke vil sende organisasjonen ut på åpent hav, sier Lindgren.

– Trenger stabilitet

Kulturministeren er positivt innstilt til styrets forslag om at staten skal oppnevne tre av Nasjonalmuseets styremedlemmer.

– Nasjonalmuseet trenger stabilitet. Tre styremedlemmer oppnevnt av staten vil skape større stabilitet og en tettere tilknytning til kulturdepartementet, sier Giske.

Lindgren, tror et tettere bånd mellom museet og staten er positivt.

– Dette er et riktig grep som vil gjøre organisasjonen sunnere. De store kulturinstitusjonene som er statlig eid skal være under en form for politisk og folkevalgt kontroll, og ikke drives etter prinsipper fra næringslivet. Jeg tror vi vil få tre styremedlemmer som er handlekraftige, sier Lindgren.

– Problemene stikker dypt

Direktør ved Nordnorsk kunstmuseum, Knut Ljøgodt, mener Helleland har blitt gjort til syndebukk, og at styret burde ta ansvar ettersom det er de som i over fem år har hatt ansvar for å få museet til å fungere. Bjelland er enig i at styret har det største ansvaret.

– Det er ingen tvil om at det er styret som har det overordnede ansvaret for museet. Det er også riktig at problemene vi opplever i dag går flere år tilbake. Problemene er forankret i en situasjon og problemstillinger som oppstod lenge før Allis Helleland kom til museet, sier Bjelland.

Wenche Guldbrandsen, kunstner og tidligere styremedlem ved Museet for Samtidskunst er enig i at problemene stikker dypt.

Wenche Guldbrandsen

Wenche Guldbrandsen, kunstner og tidligere styremedlem ved Museet for Samtidskunst.

Foto: Dang Trinh / NRK

– Man må ta tak i de strukturelle problemene. Så lenge det finnes grupper innad i museet som motarbeider hverandre, og det er uklarheter rundt museets formål, så kan man hente direktører annenhver uke uten at det hjelper. Man må blant annet gå inn og se på dette med opprettelsen av stiftelsen, og hurtigheten av sammenslåingen, mener Guldbrandsen.

– Må rydde opp

Giske har klare forventninger til det sittende styret.

– Jeg forventer at de nå gjennomfører de organisasjonsendringene de vedtok på møtet i går, og setter i gang nødvendige tiltak. Jeg vil i nær framtid innkalle både styret og de ansatte til en ny samtale for å bli orientert i hvordan det går.

Giske understreker at planene for et nytt museum ikke vil bli iverksatt før det har blitt ryddet opp i problemene.

Les: Bygger nytt nasjonalmuseum

– Vi kan ikke sette i gang en stor arkitektkonkurranse og et av norgeshistoriens største kulturbyggprosjekter uten at institusjonen er velfungerende, sier Giske.

Ny direktør

Om det er det nåværende styret som skal utnevne en ny direktør for Nasjonalmuseet er uklart.

– Det kommer an på hvor lang tid prosessen tar. Dette skal jeg ha en samtale med styret og de ansatte om, sier Giske, som samtidig påpeker at det blir en stor utfordring å finne en ny direktør til Nasjonalmuseet.

Nasjonalmuseet ble slått sammen i 2003 etter stortingsvedtak. Museene i Norge skulle slå seg sammen i store enheter. Dette har skjedd over hele landet, men det har vært svært turbulent i Oslo. Wenche Guldbrandsen mener dette har mange forklaringer.

– Sammenslåingen har blitt for omfattende, og det gikk for fort. I Bergen har de kanskje vært flinkere til å få med de ansatte. Jeg tror organisasjonen i Oslo er stor og fraksjonert. Dette må man gjøre noe med. Styret har hittil gjort en dårlig jobb. Det har i stor grad bestått av medlemmer som bare indirekte har tilhørt kulturlivet, mener Guldbrandsen.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB