Hopp til innhold

Oppvaskmøte etter «MS Sollifjell»

Veolia og Båtservice i Mandal engasjerer eksperter for å vurdere om de nye hurtigbåtene holder mål. Imens vurderer fylkeskommunen kontrakten med Veolia.

Video VEOLIA-100510-TR_TR.mp4

I dag var Veolia inne på teppet hos fylkesrådet i Troms i forbindelse med uhellet med hurtigbåten «MS Sollifjell».

Fylkesrådet hadde flere spørsmål de ville ha svar på hos rederiet etter at de nye båtene som skal gå mellom Tromsø og Harstad har fått seilingsforbud av Sjøfartsdirektoratet.

På møtet orienterte Veolia om at rederiet og båtbyggerverkstedet skal leie inn eksperter for å vurdere om de nye karbonbåtene holder mål.

Venter

Men det ble ingen avklaring på hurtigbåtsituasjonen. Begge parter avventer situasjonen.

Etter at «MS Sollifjell» havarerte, kommer ingen av de tre nye båtene i drift før havarikommisjonen har sagt sitt, sier konsernsjef i Veolia Norge, Kjetil Førsvold.

– Vi leier inn disse båtene til Hurtigruten, men alle vet jo at de er for salg, og den dagen de finner en kjøper så forsvinner nok de. Det har vi full forståelse for, og da har vi en plan B – vi har andre båter vi kan sette inn.

Hurtigbåten «MS Sollifjell»

Stillbilder av skrogskadene på «MS Sollifjell» har sjokkert båteksperter som NRK har snakket med. Skadene oppsto i pent vær, og uten at hurtigbåten hadde kjørt på noe.

Foto: Odd Eirik Hegge

Og venter

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Karianne Opsahl, sier at situasjonen er frustrerende og beklagelig.

– Vi er litt i det uvisse enda. Det hele avhenger av jo av at vi ikke vet hvor lang tid det vil gå før havarikommisjonens rapport foreligger.

– Betyr det at båtene som går per i dag kommer til å fortsette i overskuelig fremtid?

– Vi venter på en tilbakemelding fra Veolia.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.