Ifølge Aftenposten ble politi og brannvesen i Vestfold varslet klokken 10.44. AMK-sentralen, som styrer ambulansen, fikk den første meldingen om den alvorlige togavsporingen klokken 10.43, ifølge Jernbaneverkets logg.
Jernbaneverket opplyser at avsporingsindikatoren ble utløst klokka 10.31.21.
- Les også:
- Les også:
Samtalen havnet i Drammen
– På det tidspunktet visste ikke Jernbaneverkets togleder noe om hendelsen. For å søke nærmere indikasjon, ble det sist passerende toget kontaktet på jernbanens eget nødnett, GSM-R, som gikk til lokfører. Da det ikke var noe svar å få der, av årsaker vi i ettertid kjenner, ble nummeret til privat mobiltelefon til en person i toget funnet fram. Først da ble togleder klar over hva som hadde skjedd, forteller pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket.
Redningsetatene ble oppringt fra togledersentralen i Drammen umiddelbart etter at togleder fikk bekreftet avsporingen klokka 10.35, opplyser Bårdstu.
Samtalen havnet imidlertid i Drammen, og den ble deretter satt over AMK-sentralen i Tønsberg. Da ble det poengtert at dette var en trippelsvarsling, altså at både politi, ambulanse og brann- og redningstjenesten skulle varsles, ifølge Jernbaneverket.
Artikkelen fortsetter under bildet.
- Les også:
– For tidlig å kritisere politiet
Politimester i Vestfold politidistrikt, Benedicte Bjørnland, sier til NRK.no at det er altfor tidlig av Jernbaneverket å gå ut med kritikk av politiet etter ulykken.
– Jernbaneverket er lokalisert under Søndre Buskerud politidistrikt, slik at når de melder fra på nødlinje til politiet så går den henvendelsen til Søndre Buskerud politidistrikt selv om en ulykke har skjedd i Vestfold.
Det betyr at politiet i Søndre Buskerud må varsle politiet i Vestfold, og der ligger det en forsinkelse ifølge politimesteren.
– Nå skal vi gå gjennom varslingssystemene her først og fremst. Arbeidet med å gå gjennom lydloggene kan ta noe tid, og en konklusjon vil tidligst være klar i neste uke, sier Bjørnland.
Søndre Buskerud politidistrikt er en del av det nye nødsambandet. Det er ikke Vestfold politidistrikt. Det vil de bli i løpet av 2012, og derfor er det ikke mulig å viderekoble en nødmeldingssending på en ny nødmeldingssending og derfra videre til Vestfold.
– De må gå gjennom rutinene
Beredskapsleder Einar Flogeland i Vestfold interkommunale brannvesen reagerer på at det tok tid før nødetatene i Vestfold ble varslet og mener Jernbaneverket må gå igjennom sine egne rutiner for å hindre at noe slikt skjer igjen.
Han får støtte av klinikkoverlege Jon Erik Steen-Hansen, som er sjef for ambulansetjenesten i Vestfold og Telemark.
– Dersom det har gått mer enn ti minutter fra jernbaneledelsen fikk beskjed til nødetatene ble varslet, kan det være grunn til å gå gjennom varslingsrutinene. Det holder med å varsle enten 110, 112 eller 113, så vil nødetatene seg imellom gjennomføre såkalt trippelvarsling, sier Steen-Hansen til Aftenposten.
Ingen av de fem om bord i toget ble alvorlig skadd.
NRK.no oppdaterer saken fortløpende.