– Det er for mye is i fjorden. Dette er hard ferskvannsis, og isflakene er ganske tykke. Går de i propellen, går det gjerne et propellblad, sier daglig leder i fergeselskapet Bastø Fosen, Olav Brein til NRK.no.
Bastø IV ble satt inn i trafikk på ruten mellom Vestfold og Østfold på grunn av økt trafikk, og var ment til å være en permanent ordning.
Bastø IV gikk tidligere i fast rute mellom Mortavika og Arsvågen i Rogaland under navnet Boknafjord, i fjor sommer var den leid ut til et nordnorsk fergesamband, og i fjor høst ble fergen kjøpt av Bastø Fosen. Brein synes ikke fergekjøpet har vært et dårlig kjøp.
– Denne fergen skal i utgangspunktet ikke gå på vinteren i det hele tatt. Den ble kjøpt uten iskasse, og det var vi fullstendig klar over. Normalt er det jo helt isfritt her i fjorden, så det er en litt uvanlig situasjon, sier Brein.
Strøm og vindretning bestemmer
Daglig leder i Bastø Fosen, Olav Brein, mener ikke at Bastø IV var et dårlig kjøp.
Foto: Jan Gulliksen / NRKBrein sier fergen i utgangspunktet ikke var ment å settes i drift før litt ut i mars, og at det da normalt sett ikke er slike forhold i fjordend er den ferdes.
– Forholdene skifter veldig på grunn av strøm og vindretning. I morgen er det ventet mer trafikk, og da håper vi det er mindre is slik at fergen kan gå.
– Hvordan har vinteren ellers vært for fergetrafikken?
– Vinteren har vært veldig kald, og de andre fergene er blankpolerte på skutesiden fordi isen virker som sandpapir. I tillegg har vi ødelagt noen propellvinger i løpet av vinteren. Alle fergene må i dokk om ikke så lenge for å reparere skadene, og det vil koste oss noen millioner, sier Brein.