Hopp til innhold

Småflyplasser truet av EØS-regler

Subsidiene til norske småflyplasser kan være truet. SAS og Norwegian klager rabattordningen for småflyplassene inn for EØS-avtalens overvåkingsorgan.

Molde lufthavn Årø, oktober 2006
Foto: Avinor

SAS og Norwegian er lei av å såkalt kryssubsidiere småflyplasser som bruker pengene på å gi konkurrenter som Ryanair rabatter på flyplassavgiftene.

Kristiansund og Molde under lupa

NHO luftfart oppfatter dette som ulovlig statsstøtte til brukere av småflyplasser, skriver Nationen. Konkret gjelder klagen rabatter på 90 prosent av startavgiften for selskapene som vil fly til og fra utlandet på seks flyplasser. De er Haugesund, Kristiansund, Molde, Røros, Narvik og Lakselv.

Men klagen kan få ESA til å se på det norske systemet der penger overføres fra overskudds- til underskuddsflyplasser. Det kan den. Og det har vi diskutert på forhånd med departementet, sier spesialrådgiver Pernilla Aga i NHO luftfart.

Bare de store har overskudd

Departementet mente det kunne få større konsekvenser for norske flyplasser å gå til ESA.

- Jeg er for distriktspolitikk. Men når departementet trenerte saken så grovt som de gjorde, ga vi dem beskjed om at vi tar en kalkulert risiko ved å gå til sak, sier Aga.

Av landets 46 statlige flyplasser går bare de fire største med overskudd Bergen, Oslo, Stavanger og Trondheim. Og dette overskuddet dekker underskuddet på de øvrige, kommersielt sett ulønnsomme flyplassene rundt i Norge.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL