Hopp til innhold

Leker med livet for å komme på tv

- Får småbåtene motorstopp når de ligger rett foran oss, er det ingenting vi kan gjøre. Da går vi rett over dem, advarer sikkerhetsoffiserer.

Dødslek på Hurtigruten

VANLIG SYN: Småbåter foran baugen skjer flere titalls ganger for dagen under direktesendingen fra Hurtigruten. Her er minst fire båter i faresonen på Nordlandskysten.

Foto: NRK

Royer Robertsen, sikkerhetsoffiser på MS "NordNorge"

BEKYMRET: Sikkerhetsoffiser Royer Robertsen på MS 'NordNorge'.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

Tusenvis av småbåter hilser hurtigruteskipet MS «NordNorge» på sin direktesendte ferd oppover norskekysten.

- På denne turen er det usedvanlig mange båter, på grunn av NRK-sendingen. Men dette skjer veldig ofte også på de ordinære turene, sier sikkerhetsoffiser Royer Robertsen til NRK.no.

MER OM HURTIGRUTEN: – Dette er Norge på sitt aller beste | Milliontall for hurtigruten | Kasta av mann i Florø | Storsuksess for verdensfenomenet Hurtigruten

- Setter seg selv og andre i fare

Stort sett synes mannskapet på broen at slik bare er hyggelig. Men skremmende mange drar stuntet altfor langt og risikerer livet for å hilse på Hurtigruten - og komme på tv, ikke minst.

- Å kjøre foran baugen vår eller å krysse foran den, er direkte livsfarlig. Opptrer man på en slik måte, setter en både seg selv og andre i stor fare, sier Robertsen.

- Får man motorstopp eller blir liggene i sjøen av en eller annen grunn, har Hurtigruten ikke sjans til å bråbremse eller svinge unna. Dette er risikosport, sier Ingar Johnsen, pressetalsmann for sjøvett i Redningsselskapet.

Kapteinen på Hurtigruten

MAKTESLØS: Kapteinen på Hurtigruten kan lite gjøre når småbåter krysser baugen.

Foto: NRK

Han forteller at de fleste småbåtene ikke reagerer på å bli fløytet på.

- De tror kanskje at vi hilser tilbake, sier offiseren.

Kan ikke vike unna

Til vanlig er problemet størst i de store byene i forbindelse med helg, og mannskapet på Hurtigruten ser da ofte at det er rus inne i bildet. På denne turen er problemet imidlertid langt større.

Dødslek foran Hurtiguten

FARLIG: - Vi kan ikke vike for kun én båt, sier sikkerhetsoffiseren.

Foto: NRK

- Skjer det noe, er det ikke så mye vi får gjort. Vi kan ikke vike unna for én båt, da risikerer vi å ta med oss ti-tyve andre båter i stedet. Skipet bruker flere hundre meter på å stoppe, så vi vil gå rett over dem hvis de får motorstopp eller noe annet skjer, sier Robertsen.

- Vil du gå så langt som å si at de leker med livet?

- Ja, da sier du det på en pen måte, sier sikkerhetsoffiseren.

- Har ikke begrep om sjøvett

Ingar Johnsen i Redningsselskapet sier han ikke sitter med hjertet i halsen når han ser på Hurtigrute-sendingen, men innrømmer at han rister ofte på hodet.

- Man ser helt tydelig at disse folkene ikke har begrep om sjøvett. Hver gang en båt krysser foran baugen på Hurtigruten, er jeg sikker på at de på broen blir utrygge og lurer på hva som kan skje. Den situasjonen skal man ikke sette en båtfører i, sier Johnsen til NRK.no.

Går i 16 knop

MS «NordNorge» er nå på vei til Bodø og går med 16 knops fart for å ta inn igjen en liten forsinkelse. Ifølge Robertsen går skipet til vanlig med 14-15 knops fart.

Se Hurtigruten minutt for minutt direkte her og les alt om prosjektet!