Hopp til innhold

- Nå går du feil! Nå går vi på Blokso

Sekunder etter smalt katamaranen «Sleipner» opp på skjæret. 16 personer omkom. 69 ble merket for livet. Torsdag er det ti år siden katastrofen. Les om dramaet minutt for minutt.

Vraket av Sleipner blir hevet

BRAKK OG SANK: Vraket ble lokalisert på 99 meters dyp to dager etter forliset. To døde ble funnet inne i båten.

Foto: Alf Ove Hansen / Scanpix

Sverre Hagland

BLE DØMT: Kaptein Sverre Hagland, her fotografert under rettssaken i 2002, ble dømt til seks måneders betinget fengsel.

Foto: Marit Hommedal / Scanpix

Fredag 26. november 1999 klokken 18.50 drar en av HSDs nyeste katamaraner, MS «Sleipner», fra Haugesund med kurs mot Stord og Bergen. Om bord er 76 passasjerer og en besetning på ni personer.

På dagen 10 år etter forliset, var været for ruskete til at Flaggruten kunne gå.

Været er ruskete, med sterk vind fra sørvest. Kaptein Sverre Johan Hagland følger leden han alltid har brukt, og slår etterhvert rutinemessig av autopiloten for å styre manuelt mellom de to grunnene Lille Bloksen og Store Bloksen ved Ryvarden.

Likevel går noe fryktelig galt. Styrmannen roper: «Nå går du feil! Nå går vi på Blokso!» Samtidig ser kaptein Hagland grunnen foran på styrbord side. Han legger roret mot babord og gir full maskin akterover i et fortvilt forsøk på å unngå grunnstøting. Han lykkes ikke.

Klokken 19.08 sender MS «Sleipner» ut nødmelding over Rogaland radio om at katamaranen har gått på grunn. Fartøyer i nærheten styrter til stedet for å hjelpe. Men katastrofen er et faktum. Baugen brekker av, og båten sklir av grunnen. En halvtime etter sammenstøtet synker hovedskipet.

Denne kvelden omkommer 16 mennesker i sjøen utenfor Ryvarden.

Torsdag er det ti år siden katastrofen. Her kan du gjennoppleve dramaet minutt for minutt.

LES MER: Savner varsellys langs kysten

Slik forløp ulykken:

  • 17.33 - MS «Sleipner» går fra Stavanger. Flaggruten er tre minutter forsinket da den legger ut fra havnen med kurs for Haugesund, Stord og Bergen. Det blåser sørlig til sterk kuling langs kysten. På veien over Boknafjorden tar kaptein Sverre Hagland ikke kontakt med Haugesund lufthavn for å høre om vindforholdene, slik prosedyren tilsier, før han samtaler med sørgående Flaggrute om eventuell busstransport av passasjerene forbi havstykket Sletta. Overfor ulykkeskommisjonen har Hagland forklart at han oppfattet vindforholdene som uendret fra da han selv førte «Sleipner» sørover til Stavanger.
  • 18.47 - «Sleipner» går fra Haugesund. Skipet er nå to minutter forsinket. Passasjertallet var ikke kjent for besetningen, men viser seg senere å være 76 personer. Med en besetning på ni, er det totalt 85 personer om bord på Flaggruten nordover.
  • 19.07 - 19.08 - Kaptein Hagland fører Sleipner rett mot Hårskru fyrlykt når overstyrmann Olav Skjetne roper: «Nå går du feil! Nå går vi på Blokso.» Hagland har forklart at han ut fra erfaring mente at fartøyet lå i hvit sektor. Men da han ikke så Store Bloksen på radaren under passering av Lille Bloksen, justerte han radaren til faste avstandsringer på 0,25 nautiske mil. Senere har Hagland forklart at båten kan ha dreiet litt ut av kurs mens han gjorde dette. Det var da Skjetne ropte at «Sleipner» var ute av kurs. Hagland slår umiddelbart på lyskasterne i baugen, og ser at båten har kurs rett mot skjæret.
  • 19.08 - «Sleipner» går på Store Bloksen. Skjæret forsvinner under baugen, og båten støter mot Store Bloksen. Både passasjerer og besetning uttrykker i etterid overraskelse over at sammenstøtet ikke er kraftigere, selv om det skjer i nærmere 35 knops fart. Kaptein Sverre Hagland prøver umiddelbart å dra båten av skjæret ved å bakke, men uten å lykkes. Bunnen er revet opp, og det strømmer vann inn i alle rom i skrogene, inkludert maskinrommet. Gulvet i fremre salong buer seg og sprekker. Vegger rundt kiosken blir presset inn og sprekker, dører springer opp. På babord side blir skutesiden regelrett flekket av. Overstyrmann Olav Skjetne beskriver det etterpå som om skutesiden ble «åpnet som av en svær boksåpner»
  • 19.08 - Overstyrmann Olav Skjetne til Rogaland radio: - Vi har en nødssituasjon her, er oppe på Blokso nord av Ryvarden fyr. Me trenge assistanse øyeblikkeligt, sier Skjetne. Overstyrmannen orienterer passasjerene over PA-anlegget om hva som har skjedd. Skjetne kommuniserer også med andre båter i området.
  • 19.08 - Sea King redningshelikopter blir mobilisert på Sola
  • 19.09 - Rogaland radio sender ut Mayday relay
  • 19.11 - Overstyrmann Skjetne til Rogaland radio: - Me står utsatt te, han rive snart sunn heile båten her, sier Skjetne. Han får spørsmål om det er redningsutstyr om bord: - Ja, men eg har ikkje hatt anledning til å gå ned for å sjekke. Flåtene ligge bak, så det... så det e – ja det e dårligt det – så du får berre få et helikopter ut så snart så muligt.
  • 19.14 - Overstyrmann Skjetne til Rogaland radio: - Me ligge mørklagde med ein nødgenerator som me har i gang her no, men eg vett ikkje kor lenge den går, heller».
  • 19.15 - MF «Strandebarm», MS «Edda Frende», MS «Akershus» og MS
    «Askita» melder seg til redningsaksjonen og legger kursen mot «Sleipner».
  • 19.15 - Haugesund politidistrikt blir varslet. Politiet oppretter straks lokal redningssentral
  • 19.18 - Overstyrmann Skjetne til Rogaland radio: - Han e gåen den strømmen. Så me har ikkje VHF, så eg står og snakke i et håndsett.
  • 19.20 - Hovedredningssentralen varsler Statens luftambulanse. Det blåser for mye til at helikopteret kan ta av.
  • 19.20 - Hovedredningssentralen kaller inn pressekontakter og pårørendeseksjon
  • 19.30 - Politiet oppretter mottakssted i Mølstrevåg, innenfor Ryvarden fyr. Sambandsforholdene på stedet var dårlige.
  • 19.35 - Rogaland radio melder til Hovedredningssentralen at «Sleipner» driver av Store Bloksen
  • 19.36 - Overstyrmann Skjetne til Rogaland radio: - Mayday Rogaland radio, eg hørre deg, men me har mista noken VHF’er så det e så vondt – men me har mista baugen, så me har lite å flyta på. Me har dreve av Blokso no og e på vei innover fjorden. (...) Me lyte få litt hjelp, så snart så muligt, me har lite å flyta på, heile baugen e jo vekke her.
  • 19.39 - Rogaland radio kaller opp «Sleipner» to ganger, men får ikke svar.
  • 19.40 - «Sleipner» går ned og skipets nødpeilesender begynner å sende.
  • 19.46 - Sea King redningshelikopter tar av fra Sola
  • 19.48 - MS «Askita» bekrefter at «Sleipner» har gått ned. MS «Draupner» får i oppdrag å koordinere redningsarbeidet på stedet. En rekke fartøyer går i gang med sjøsøk.
  • 19.50 - Politimesteren i Stavanger kaller inn hele redningsledelsen til Hovedredningssentralen på Sola.
  • 20.10 - Sea King redningshelikopter ankommer ulykkesstedet
  • 20.18 - AMK på Sentralsykehuset i Rogaland blir informert om skadeutviklingen
  • 20.20 - Hovedredningssentralen varsler AMK på Haugesund sykehus og Haukeland sykehus. AMK på Stord sykehus blir ikke varslet.
  • 21.18 - Omfattende sjø- og strandsøk settes i gang. Leting langs strendene i Sveio, Bømlo og vestre del av Kvinnherad, samt Sunnhordland-bassenget
  • I løpet av fredag kveld blir elleve personer funnet omkommet. Alle ble fraktet til Haugesund sykehus for identifisering. For alle de omkomne blir dødårsaken fastslått å være drukning.
  • Lørdag 27.11. kl. 18.00 - Redningsaksjonen avsluttes. Ledelse av videre søk etter omkomne overtas av Hordaland politidistrikt.
  • Søndag 28.11. - To omkomne blir funnet i vraket på 99 meters dyp. Fjernstyrt miniubåt finner de to under leting i vraket på havbunnen. Ytterligere to omkomne blir senere funnet ved offentlig og privat søk.
  • Mandag 21.08.2000 - Vraket av Sleipner blir hevet
  • Onsdag 22.11.2000 - Den siste omkomne blir funnet. 16 år gamle Arne Halvor Aasbø ble funnet av KNM «Tyr» på 194 meters dyp, omkring tre kilometer fra stedet der «Sleipner» gikk ned.

    (Kilde: NOU-rapport 2000:31, «Hurtigbåten MS Sleipners forlis 26.. november 1999»

Kaptein Sverre Hagland ble i Gulating lagmannsrett dømt til betinget fengsel i seks måneder etter ulykken, mens rederiet HSD (nå del av Tide) ble frifunnet .

Kommende torsdag, på selve tiårsdagen, blir ulykken markert med en minnehøytidelighet på Ryvarden.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.