Godstogselskapet CargoNet må daglig si nei til transportoppdrag fordi kapasiteten på sporet er sprengt.
Vil ha lengre tog
Selskapet vil gjerne ha flere avganger og lengre tog, men liten terminalkapasitet og få krysningsspor hindrer dette.
Hundrevis av vogntog dundrer daglig på E6 og riksveg 3.
For få og korte krysningsspor og liten terminalkapasitet på jernbanen fører til at stadig mer gods blir tvunget over på vei, forteller Are Kjenslie i CargoNet.
- Vi må daglig si nei til transportoppdrag fra våre største transportselskaper og det er frustrerende når det er kapasitet som ikke er god nok, sier Kjenslie
Ikke lange nok spor
CargoNet vil gjerne kjøpe flere lokomotiv og vogner, og forlenge godstoga til 600 meter, men det er liten vits, innrømmer direktør Svein Horrisland i jernbaneverket.
- På mange strekninger så har vi krysningspor som ikke har lange nok spor for disse togene, sier Horrisland.
Fylkesråd Siv Tørudbakken synes situasjonen er uholdbar.
- Uholdbart
Hun frykter dette kan føre til flere ulykker på E6 og riksveg 3, samtidig som det går utover miljøet.
- Det er helt uholdbart at vi får mer godstrafikk på disse farlige veiene våre med den standarden de har.
Fylkesråd Tørudbakken håper regjeringen innser alvoret, ikke minst av hensyn til miljøet.
- Klimaforholdene som har kommet fram gjør at vi må tenke mer jernbane, sier Tørudbakken.