Hopp til innhold

- Norsk skole har problemer

Og det er liten vilje til å gjøre noe med problemene i norsk skole, mener Forskningsrådet.

Lærer i klasserom
Foto: Ill.foto:Berit Roald / Scanpix

Norsk skole har store problemer og viljen og evnen til å gjøre noe med problemene ser ut til å være begrenset.

Det er konklusjonen i Forskningsrådeets store forskningsprogram "Kunnskap, utdanning og læring", som ble presentert på en pressekonferanse i dag.

Leder for programmet Ivar Bleiklie mener lærerne har for dårlige kvalifikasjoner.

- Lærernes kvalifikasjoner og støttestrukturer rundt lærernes rolle er mangelfull, sier han.

Nett-radio: Ivar Bleiklie: - Norsk skole har problemer

Nett-TV: Se debatten i Dagsnytt 18

- Dårligere enn andre land

Forskningsrådet har gjennom forskningsprogrammet Kunnskap, utdanning og læring undersøkt ulike sider ved norsk skole. Resultatene viser at norsk skole har betydelige problemer, blant annet med å lære elevene det de skal.

- Hvis vi sammenligner oss med andre land, er det mye som tyder på at norsk skole er i dårligere stand til å formidle fagkunnskap og å heve kompetansen til elevene enn skoler i andre land, sier Bleiklie.

Bleiklie mener noen av problemene er at det stilles for få krav til elevene og at lærerne ikke har høy nok kompetanse.

- Insisteringen på kunnskap i skolen er for svak. Det som kalles for læringstrykk, de kravene som stilles til elevene. Og en av faktorene bak der er lærernes egne kvalifikasjoner, sier Bleikli.

- Trenger bedre utdanning

Nestleder i Utdanningsforbundet Per Aahlin er enig i at ikke alle lærere er gode nok.

- Vi har vel hatt mangel på kompetansekrav i skolen, som kanskje har ført til at lærere har blitt satt til å undervise fag de ikke har tilstrekkelig innsikt i til å gi en god undervisning, sier Aahlin.

Ivar Bleikli mener skolepolitikken er en av årsakene til problemene i skolen. Han tror at politikerne ikke har tatt de nødvendige grep fordi de har vært for opptatt av å verne andre interesser.

Både forskningsleder Bleikli og utdanningsforbundets Per Aahlin er enig i at den beste løsningen er en bedre lærerutdanning.

Er norsk skole for dårlig? Si din mening!

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger