Norsk skole har store problemer og viljen og evnen til å gjøre noe med problemene ser ut til å være begrenset.
Det er konklusjonen i Forskningsrådeets store forskningsprogram "Kunnskap, utdanning og læring", som ble presentert på en pressekonferanse i dag.
Leder for programmet Ivar Bleiklie mener lærerne har for dårlige kvalifikasjoner.
- Lærernes kvalifikasjoner og støttestrukturer rundt lærernes rolle er mangelfull, sier han.
Nett-radio:
Nett-TV:
- Dårligere enn andre land
Forskningsrådet har gjennom forskningsprogrammet Kunnskap, utdanning og læring undersøkt ulike sider ved norsk skole. Resultatene viser at norsk skole har betydelige problemer, blant annet med å lære elevene det de skal.
- Hvis vi sammenligner oss med andre land, er det mye som tyder på at norsk skole er i dårligere stand til å formidle fagkunnskap og å heve kompetansen til elevene enn skoler i andre land, sier Bleiklie.
Bleiklie mener noen av problemene er at det stilles for få krav til elevene og at lærerne ikke har høy nok kompetanse.
- Insisteringen på kunnskap i skolen er for svak. Det som kalles for læringstrykk, de kravene som stilles til elevene. Og en av faktorene bak der er lærernes egne kvalifikasjoner, sier Bleikli.
- Trenger bedre utdanning
Nestleder i Utdanningsforbundet Per Aahlin er enig i at ikke alle lærere er gode nok.
- Vi har vel hatt mangel på kompetansekrav i skolen, som kanskje har ført til at lærere har blitt satt til å undervise fag de ikke har tilstrekkelig innsikt i til å gi en god undervisning, sier Aahlin.
Ivar Bleikli mener skolepolitikken er en av årsakene til problemene i skolen. Han tror at politikerne ikke har tatt de nødvendige grep fordi de har vært for opptatt av å verne andre interesser.
Både forskningsleder Bleikli og utdanningsforbundets Per Aahlin er enig i at den beste løsningen er en bedre lærerutdanning.
Er norsk skole for dårlig? Si din mening!