Tyven bestilte like gjerne ett nytt mobilabonnement i datatilsynsdirektørens navn.
- Tele2 har et svakt beskyttelsesnivå. Det har vi gjort dem oppmerksom på for over et halvt år siden. De har valgt å ikke gjøre noe med det, sier Apenes.
Sim-kort og velkomstbrev
Georg Apenes fikk selv tilsendt ett nytt Sim-kort og et velkomstbrev fra ett mobilselskap han aldri har hørt om før.
Ifølge Datatilsynet ble personopplysningene til omlag 60.000 mennesker stjålet av et spesiallaget dataprogram, ifølge Datatilsynet.
Programmet regnet først ut alle fødselsnummere i Norge, først det sjekket hvilke som var gyldige på den offentlige nettsiden Altinn. Deretter fikk programmet tak i personopplysninger på en kredittsjekk via Tele2s internettside.
- Rettet feilen
Markedsdirektør i Tele2, Christian Sæterhaug, sier de rettet opp svakheten så fort de oppdaget tyveriene.
- Det her ble politianmeldt samme uken som misbruket skjedde. Tele2 beklager hendelsen og vi er opptatt av at det her ikke skal skje igjen, sier Sæterhaug.
Mange bekymret
Datatilsynet har de siste dagene mottatt en storm av henvendelser fra bekymrede kunder. Og på tross av at tilsynets fremste jobb er å beskytte personopplysninger, fikk altså deres egen direktør frastjålet identiteten.
Datatilsynet og en rapport fra Universitetet i Bergen slår fast at store hull i nettjenestene til mobilbransjen gjør det lett å stjele persondata.
De som får ut gyldige fødselsnumre, kan foreksempel bestille mobilabonnement, omadressere post, bestille kredittkort eller bytte fastlege i andres navn.
- Ikke sikkert på nett
Og ifølge Apenes er identitetstyveri noe vi kommer til å se stadig mer av.
- De finnes ikke noe på nettet som heter sikkerhet. Alt er nesten sikkerhet. Det er grader av vilje, evne og ressursbruk når det gjelder å sikre seg beskyttelse av personopplysninger. Det som vi nå har opplevd, kommer vi til å oppleve igjen, sier Apenes.
HØR: