Hopp til innhold

Parkeringsvakter får provisjon

Ivrige parkeringsvakter får betalt ekstra for hvert gebyr de skriver ut. 

Parkeringsvakt

Ivrig parkeringsvakt

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Lederen i parkeringsforeningen Norpark, Egil Østvik og daglig leder i Center Park, Roger Skaug er skeptisk til provisjonsordningen og etterlyser bedre regulering.

En rekke mindre parkeringsselskaper betaler vaktene sine etter hvor mange gebyrer de skriver ut.

- Reslutatet er ivrige vakter som ofte skriver ut bøter til flere enn de burde, sier Østvik.

Cowboytilstander

Parkeringsforeningen Norpark har forsøkt å rydde opp, blant annet ved å innføre strenge regler for parkeringsvaktene.

Parkeringsforeningen ble startet for å få orden på en bransje der det ifølge Skaug var fullstendig ville tilstander på 80-tallet.

Men når bare sju av over to hundre selskaper er med, vil vi fortsatt oppleve ivrige parkeringsvakter.

Avtale med departementet

- Det kan virke som de ikke ønsker å innordne seg kravene i Parkeringsforeningen. Vi har en avtale med departementet hvor vi ikke skal ha provisjon, vi har krav til uniformering, krav til utførelse av jobb og mye annet, sier Skaug.

Det er særlig blant de mindre selskapene og på østlandet betaling per bot er utbredt. Hvor utbredt vet ingen, blant de mindre selskapene NRK har kontaktet er dette ukjent eller lite populært å ta opp.

Store penger

25 - 50 kroner i provisjon per bot skal være vanlig enkelte selskaper.

- Dette har jeg erfart selv. Det utbetales provisjon per lapp og det har medført at vaktene har hatt store bonusordninger, det er snakk om store penger, sier Roger Skaug. Han er daglig leder i selskapet Centerpark som har kjøpt opp flere små selskaper som tidligere lønnet vaktene sine med provisjon.

- På toppen av vanlig lønn betales det per lapp og ofte får du en bonus hvis det skrives over et visst antall per dag, fortsetter Skaug.

Nullavtaler

Begge bedyrer at bransjen er blitt mer seriøs, men sier samtidig at mange små vil sko seg, derfor er det også mange som kaster seg på såkalte nullavtaler, der får grunneieren all inntekt fra automaten, mens parkeringsselskaper stort sett bare kan tjene penger på gebyrer.

- Nullavtaler er det en del av. Det fører til at du skal leve av ¨å skrive gebyrer, sier Skaug.

Se til Sverige!

Skaug og Østvik etterlyser bedre regulering, for eksempel en ordning a la den svenskene har. Der gjelder felles regler for både offentlige og private parkeringsselskaper.

- Det er for enkelt å etablere seg som parkeringsselskap, dette er en jobb for staten. Staten må se på en ordning og en godkjenning av selskapene, sier Skaug. 

P2s nyhetsmorgen  Hør Forbrukerrådet om P-vakter

Debatt: Fortell din parkeringsvakt-historie

Ekstern lenke: Trafikkbestemmelser fra Trafikketaten

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger