Hopp til innhold

Vil endre loven midt i fellesferien for å stanse miljøvennlig drivstoff

Midt i fellesferien vil regjeringen endre loven slik at nye, alternative drivstoff stanses før de kommer på markedet.

Regjeringen ilegger avgift på et drivstoff som kunne stanset lokal forurensning, for selv å ikke tape penger.

Regjeringen ilegger avgift på et drivstoff som kunne stanset lokal forurensning, for selv å ikke tape penger.

Disse drivstoffene kan løse problemet med lokal forurensning i de store byene. Alle dieselbiler kunne kjørt på rent drivstoff, men regjeringen og Tollvesenet mener folk skal fortsette å tanke vanlig diesel og bensin.

Et slikt drivstoff som kunne fylles på alle dieseltanker har allerede vært tilgjengelig på det norske markedet.

Vant rettssak mot staten

– Det er svovelfritt, det fjerner sot, det reduserer nitrogendioksid med over 60 prosent og det er totalt kreftfritt. De kreftfremkallende partiklene er totalt fjernet fra dette drivstoffet, sier Marcus Rolandsen tidligere daglig leder i Ecofuel, selskapet som leverer det alternative drivstoffet.

Uten avgift kunne det nye naturgassdrivstoffet fort ha blitt mer populært enn vanlig diesel, og staten ville tapt masse penger. Den rødgrønne regjeringen var raskt ute med å ilegge drivstoffet avgift som annen diesel. Da gikk prisen i været, og ingen ville kjøpe drivstoffet. Det ville medført konkurs og nedleggelse for Ecofuel.

Men det lille selskapet ga seg ikke og gikk til rettssak mot Tollvesenet og regjeringen. Og de vant i tingretten.

– Rettssaken endte med full seier til Ecofuel, hvor tingretten kom frem til at det ikke forelå avgiftsplikt på drivstoffet som vi selger, sier Rolandsen.

Arvid Stokke

Arvid Stokke i Toll- og avgiftsdirektoratet.

Foto: NRK

Endret loven

Det endte ikke der. Tollvesenet og den rødgrønne regjeringen klarte ikke å stanse drivstoffet gjennom loven. Derfor bestemte de seg i stedet for å endre loven. Midt i fellesferien.

Med kortest mulig frist den sjette august, uten å nevne tapet i retten, har Tollvesenet sendt forskriftsendringen ut på høring.

– Vi sender ut en høring når den er klar for å sendes ut, sier Arvid Stokke, leder for særavgiftsseksjonen ved Toll- og avgiftsdirektoratet, når han skal forklare hvorfor de har valgt å sende høringen ut i fellesferien.

– Jeg vet ikke om det påvirker antallet svar på høringen, sier han.

– Fordekt

Men det tror Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

– Vi reagerer sterkt på at man på denne fordekte måten prøver å forhindre innføringen av et drivstoff som langt på vei kunne løst det store problemet med lokal forurensning, noe som er svært problematisk særlig for astmatikere, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet

Elisabeth Sagedal

Elisabeth Sagedal i NAF mener at det å sende ut høringen midt i fellesferien er en fordekt måte på å prøver å forhindre innføringen av drivstoffet.

Foto: NRK

Norsk Petroleumsinstitutt (NP) som representerer oljeselskapene er ikke bare kritiske til tidspunktet for høringen, men også til selve forslaget. For nå vil alle drivstoff med fossilt opphav stanses av avgift. Selv om de er mer miljø- og klimavennlige enn vanlig diesel.

– Det er helt klart at vi får en utfordring i forhold til det å få mer fornybart drivstoff inn på markedet., mener fagsjef Kjartan Berland i NP.

Ecofuel ikke på høringslisten

På en åtte sider lang høringsliste har tollvesenet bedt om innspill fra blant andre Aleneforeldreforeningen, Cerebral Parese-Foreningen, Norges Husflidslag og Norges Gullsmedforbund, men ikke Ecofuel.

Hvorfor har man høringsrunder egentlig?

– Det er for at det regelverket som sendes ut på høring skal bli vurdert og at man skal få de innspillene som er nødvendig, slik at myndighetene på et godt grunnlag kan fatte en beslutning om en eventuell endring i forskriften, sier Stokke.

Artikkelen fortsetter under bildet

Marcus Rolandsen

Fortsetter slik: Marcus Rolandsen er bekymret for at forurensningen fortsetter å øke nå som naturgassdrivstoffet blir ilagt avgift.

Foto: NRK

Samtidig fortviler den tidligere lederen i Ecofuel.

– I praksis betyr dette at de alternative drivstoffene som vi kunne levert på det norske markedet i dag, som ville fjernet eller sterkt redusert lokal forurensning, ikke lenger blir tilgjengeliggjort – og forurensningen fortsetter sånn som nå med køkjøring, lokalutslipp, eksos, støy og lignende, sier Marcus Rolandsen og peker fortvilt mot den store biltrafikken bak seg.

AKTUELT NÅ