Hopp til innhold

25 av 96 kontrollerte tunge kjøretøy fikk kjøreforbud

– Vi er skremt og øker kontrollene våre, sier Jørn Simonsen i Statens vegvesen Region Nord.

vogntog sjekk

Her er fra vegvesenets kontroll i oktober i Kivolompolo, på grensa mellom Norge og Finland.

Foto: Inghild Eriksen

I helga ble 96 kjøretøyer kontrollert på Riksveg 93 i Finnmark.

– Resultatet var nedslående. 25 av 96 kontrollerte tunge kjøretøy fikk kjøreforbud på grunn av mangler ved dekk eller kjettinger, forteller Simonsen til NRK.

Sju av vogntogene som ble nektet å kjøre videre, var norskregistrerte, mens 18 var utenlandske. Totalt var 55 av de 96 kontrollerte kjøretøyene norske. I tillegg ble det utstedt 12 gebyrer for mangler ved vinterutrustningen.

– De kontrollerte kjøretøyene var godstransport, men også single lastebiler. I hovedsak var det lastebiler med henger, sier Simonsen.

– Kolossalt høyt

Han har aldri opplevd at så stor andel av kjøretøyene har fått kjørenekt.

– Det er et kolossalt høyt tall til å være i slutten av oktober, konkluderer Simonsen.

Kontrollen resulterte også i åtte politianmeldelser. En transportør er anmeldt for ulovlig kabotasje, det vil si at en utenlandsk transportør utfører flere interne transportoppdrag enn regelverket tillater. Sju politianmeldelser er knyttet til brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Tvunget av arbeidsgiveren

Og selv om sjåførene får kjøreforbud, og dermed blir hindret å gjøre jobben sin, møter Statens vegvesen forståelse for sine beslutninger.

Mange av sjåførene sier også at de ikke ønsker å kjøre med dårlig skodde kjøretøy.

– Samtlige førere som har fått kjøreforbud sier at de forstår avgjørelsen. De sier at det er galskap av oss å kjøre på disse veiene, og mange sier at de er tvunget av sine bileiere eller arbeidsgivere å kjøre med de dekkene de har, sier Simonsen.

Varsler flere kontroller

Statens vegvesen utførte forrige uke kontroller i Kivilompolo, på grensa mellom Finland og Norge. Da ble seks av 94 kontrollerte kjøretøy ilagt kjøreforbud .

– Nesten alle vi stanser, er tunge kjøretøyer med eller uten tilhenger. Nå øker vi kontrollene, varsler Simonsen.

Han tror ikke vogntogene på norske veier er dårligere skodd i år enn tidligere år.

– At flere får kjørenekt er et resultat av at Statens vegvesen har økt kontrollinnsatsen og at vi prioriterer de mest utsatte områdene.