E6 nord på Helgeland har blitt kalt en potetåker og Statens vegvesen har mottatt en rekke klager fra bilister som har måttet skifte ut frontruta etter steinsprang i møte med grusdumpene gjennom Dunderlandsdalen.
– Alt som er gjort siden kong Haakon åpnet veien i 1937 er flikking, har flere yrkessjåfører tidligere sagt med et sukk til NRK.
Første spadetak
Men i dag satte Statens vegvesen og Hæhre Entreprenør det første spadetaket i jorda for det som skal bli ny E6 nord på Helgeland.
Arbeidet på strekningen mellom Korgen og Bolna i Rana er ventet å ta mellom fire og seks år, og det skal blant annet bygges 15 kilometer helt ny vei.
Regionvegsjef i Nord-Norge, Torbjørn Naimak, mener veistandarden på Helgeland kommer til å bli hevet betraktelig.
– Dette er et prosjekt vi har jobbet med virkelig lenge. Vi startet arbeidet i 2003, og det har vært mange opp og nedturer, men nå kan vi endelig sette spaden i jorda og tilby en helt annen standard på E6 på Helgeland, sier Naimak til NRK.
(artikkelen fortsetter under)
– Ny måte å bygge vei på
Et av problemene Vegvesenet har stått overfor er det faktum at ingen entreprenører ville legge inn anbud på strekningen. Bakgrunnen var at de fryktet det ville bli for dyrt.
Men etter at anbudet ble lagt ut på nytt, sa Hæhre Entreprenør AS ja til jobben og signerte kontrakten på 1,9 milliarder kroner.
Statens vegvesen har brukt en ny form for kontrakt i forsøket på å lokke entreprenører til prosjektet. Den såkalte vegutviklingskontrakten betyr at det meste av driften og vedlikeholdet blir lyst ut i en samlet konkurranse. Vegvesenet mener kontraktsformen sikrer og gir forutsigbarhet for utbyggingen som er ventet å være ferdig i 2018.
Kontrakten har en varighet på 15 år og innebærer utbygging, prosjektering, drift og vedlikehold av den 62 kilometer lange veistrekningen.
– Dette er en ny måte å bygge vei på over en så lang strekning, og det følges med stor interesse ute i markedet, sier Naimak.
– Vi måtte ta et helhetlig grep på Helgeland. Vi ville ikke drive å bygge veien delvis, vi ville se helheten i det, fortsetter han.
- Les også: