Hopp til innhold

Stolte blindt på teorien - skandaletunnel må utbedres for 130 millioner

Umskarstunnelen kostet 250 millioner og sto ferdig i 2006. Nå må tunnelen utbedres for 130 millioner. Årsaken er at teori og praksis ikke alltid er det samme.

Ole Johan Bogfjellmo

– Når man må rive veien og bygge på nytt, så koster det penger, sier seksjonsleder Ole Johan Bogfjellmo i Statens vegvesen til NRK.

Foto: Frank Nygård / NRK

Det er sju år siden samferdselsministeren åpna den 3,7 kilometer lange Umskarstunnelen på E12 som går fra Mo til Sverige.

Men allerede ett år etter åpningen var telehivene godt synlige, og merkbare for bilistene. En kombinasjon av vann, og dårlig masse i veibanen førte raskt til at telehivene gjorde tunnelen nesten ukjørbar.

Da den sto ferdig kostet den 250 millioner kroner å bygge, nå sju år etter må man altså bruke 130 millioner kroner på å skifte ut veibanen.

– Når man må rive veien og bygge på nytt, så koster det penger, sier seksjonsleder Ole Johan Bogfjellmo i Statens vegvesen til NRK.

– Har stolt blindt på beregningene

Arbeidet med å finne ut hva som gikk galt begynte allerede i 2010, men nå har vegvesenet et klart bilde av årsaken.

– Det som er gjort feil, er at man har stolt blindt på de teoretiske beregningene av frostsoner. Prosjektledelsen vår har fulgt teorien, og det er teorien som har forledet prosjektledelsen til å tro at dette ville fungere på sikt, sier Bogfjellmo.

Teori og praksis er altså ikke alltid det samme.

– Det største problemet er at vannet i tunnelen ikke er håndtert i ordentlige grøfter utenom frostsonene. Da blir vannet stående i tunnelen, og det fryser og skaper telehiv. I tillegg er ikke dreneringen isolert, fortsetter seksjonslederen og understreker at arbeidet i utgangspunktet ble gjort etter tunnelhåndboka til Statens vegvesen.

Bogfjellmo legger til at denne håndboka nå er i ferd med å bli revidert.

(artikkelen fortsetter under)

Telehiv i Umskarstunnelen

Slik har veibanen sett ut inne i Umskarstunnelen. Vann legger seg og fryser. Dermed sprekker veien opp og skaper telehiv.

Foto: Frank Nygård / NRK

Skal frese bort gammel asfalt

Allerede for ett år siden ble de første utbedringene satt i gang.

– Vi skal frese bort gammel asfalt, lage ny og dypere drenering, ta ut dårlige masser, legge inn nye, og så legge ny asfalt. Dette gjør vi fra tunnelåpningen og tre kilometer inn i tunnelen. Når vi går så langt inn, skal vi unngå at det fryser og blir telehiv, forklarte Bogfjellmo i fjor.

Håper å være ferdig før nyttår

Telehivene er merkbare i hele Umskarstunnellen. Det samme gjelder på vel halvparten av den over åtte kilometer lange Korgfjelltunnellen, som også er Nord-Norges lengste.

Her vil utbedringene koste omkring 35 millioner kroner.

– Hvorfor er forskjellen i kostnader mellom tunnelene så stor?

– Hovedårsaken er at Umskaret ligger mange hundre meter over havet. Der er det en helt annen vannmengde, som gir mer frost. Her må vi også isolere, i tillegg til nye grøfter og dreneringsrør. Vi trenger ikke isolere i Korgfjelltunnelen.

Bogfjellmo forteller at arbeidet i tunnelene skal være ferdig før nyttår.