Hopp til innhold

Opp i Champagne-klassen

Tørrfisken fra Lofoten beskyttes ved lov, og rykker dermed opp i den ekslusive mat-ligaen sammen med Champagne og Parma-skinke.

Giæverbruket i Henningsvær.

HISTORISK HANDELSVARE: I tusen år har tørrfisk vært en viktig norsk handelsvare. Her henges tørrfisk ved Giæverbruket i Henningsvær.

Foto: Veigård, Erik / SCANPIX

I tusen år har tørrfisk vært en viktig norsk handelsvare. Det årlige innsiget av gytemoden torsk og et perfekt klima har gjort Lofoten til sentrum for tørrfiskproduksjonen. Nå skal lovbeskyttet opprinnelsesmerking bidra til å sikre salget av Tørrfisk fra Lofoten i de viktigste eksportmarkedene, særlig i Italia.

27 produsenter

Det formelle beviset på lovbeskyttelsen ble overrakt tørrfiskprodusentene i Lofoten under et møte i Svolvær fredag.

Bak produktnavnet Tørrfisk fra Lofoten står en sammenslutning av så langt 27 tørrfiskprodusenter i Lofoten. Tørrfisk som produseres og selges under navnet Tørrfisk fra Lofoten skal i følge beskyttelsen være torsk som er fanget i Lofoten og Vesterålen, og deretter naturtørket og kvalitetssortert av bedrifter i Lofoten.

Historisk

- Dette er historisk og gir nye muligheter for tørrfisknæringen. Vi sikrer oss på denne måten eierskapet til en unik merkevare. Samtidig etablerer vi et nytt og tettere samarbeid mellom produsenter som tidligere har vært konkurrenter. Dette vil bidra til å gjøre tørrfiskprodusentene i Lofoten til forutsigbare kvalitetsleverandører, sier Jens Petter Gylseth ved Moskenes Fiskeindustri AS.

Les også: Mer enn bare rå bøller

Han er også leder for Tørrfiskforum, som i tillegg til å drive forsknings- og utviklingsarbeid for norsk tørrfisk, også har bidratt til søknaden om lovbeskyttelse av produktnavnet Tørrfisk fra Lofoten.

Fortrinn

I fjor ble det eksportert tørrfisk for 680 millioner kroner. Av dette utgjør verdien av tørrfisk av torsk fra Lofoten 443 millioner kroner.

Det aller meste av Tørrfisk fra Lofoten eksporteres til Italia. En undersøkelse viser at kjøperne i Italia er villige til å betale mer for tørrfisk med tydelig opprinnelsesgaranti og -merking.

- Vi tror lovbeskyttet opprinnelsesmerking vil gi fortrinn og bidra til å sikre det gode omdømmet som Tørrfisk fra Lofoten har i Italia. Vi tror kort sagt at dette vil bidra til å styrke lønnsomheten i næringen, samtidig som forbrukerne kan være sikre på at de får det de vil ha, sier Jens Petter Gylseth.

Også her hjemme er det økende interesse for tørrfisk, og flere restauranter har allerede tørrfisk på menyen.

Les også: Dårlig år for tørrfisken

Garanterer opprinnelse

Beskyttelsen av produktnavnet Tørrfisk fra Lofoten er hjemlet i den offentlige merkeordningen Beskyttede betegnelser. Merkeordningen skal sikre matprodukter med klar geografisk tilhørighet, særpreg og tradisjon mot ulovlig kopiering og samtidig gi forbrukerne garanti om produktenes opprinnelse. Den norske ordningen er etablerte etter mønster fra EU, der kjente merkevarer som Parmaskinke, Roquefort og Scottish Farmed Salmon er blant de rundt 800 ulike matprodukter som har slik beskyttelse.

Milepæl

Medregnet Tørrfisk fra Lofoten har 15 norske matprodukter fått tilvarende norsk beskyttelse.

Tørrfisk

BESKYTTES VED LOV: Høyt henger den - og nå skal den bli eksklusiv også.

Foto: Halvard Jakobsen / NRK

– Det er en milepæl at aktørene i denne næringen har samlet seg om å sikre produktet en beskyttet betegnelse. Synliggjøring av opprinnelse blir stadig viktigere når forbrukerne skal velge hva de vil spise, sier administrerende direktør Gabriella Dånmark i KSL Matmerk. Merkeordningen Beskyttede betegnelser blir forvaltet av KSL Matmerk i samarbeid med Mattilsynet.

Tørrfisk fra Lofoten er det andre sjømatproduktet som får beskyttet produktnavn. Både i volum og verdi er tørrfisken det desidert største produktet med norsk lovbeskyttelse.

Framtidsrettet

- Tørrfisk fra Lofoten representerer en stor, viktig og ikke minst tradisjonsrik del av norsk fiskerinæring. Det samarbeidet som tørrfiskprodusentene nå har innledet gjennom beskyttelsen av Tørrfisk fra Lofoten innebærer satsing på kvalitet og er et viktig ledd i det pågående arbeidet med å profilere og markedsføre norsk sjømat, sier ekspedisjonssjef Magnor Nerheim i Fiskeri – og kystdepartementet.

Med utgangspunkt i den norske lovbeskyttelsen har KSL Matmerk i samarbeid med Fiskeri- og kystdepartementet innledet et prosjekt det målet er å sikre tørrfisken beskyttelse i EU.

- Den norske beskyttelsen er et nødvendig og viktig skritt i retning av en beskyttelse i EU. Når den er på plass vil Tørrfisk fra Lofoten være sikret en viktig og framtidsrettet markedsposisjon, sier Nerheim.