Hopp til innhold

Regissør Roar Uthaug frykter ikke spill-forbannelsen

Søndag reiser den norske regissøren reiser til Los Angeles for å starte arbeidet med ny «Tomb Raider»-film.

Roar Uthaug

LETER ETTER INNSPILLINGSSTED: For tiden leter «Bølgen»-regissør Roar Uthaug etter steder å spille inn den nye «Tomb Raider»-filmen. Norge er ikke aktuelt, sier han til NRK.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Hollywood lot seg imponere av regissørens norske katastrofefilm «Bølgen», og han ble hanket inn for å regissere den første kinofilmen om Lara Croft fra dataspillet «Tomb Raider» siden 2003.

– Jeg gleder meg veldig til å komme over og begynne å jobbe med filmen, sier Roar Uthaug, som søndag reiser til Los Angeles for å starte arbeidet med filmen.

En slags forbannelse

I år feirer Lara Croft 20 år som spillfigur, og Uthaug skal stå for den tredje filmen som blir laget om heltinnen.

Hun er ikke den eneste karakteren som er blitt adaptert fra spillenes verden til filmlerretet. Siden 1993 er det laget over 50 filmer basert på dataspill, men ikke alle historiene fra spillenes verden gjør det like godt på film.

– For mange av filmene som er basert på dataspill hviler det en slags forbannelse. Jeg tror hovedproblemet er at filmene ikke klarer å matche følelsen man får av å spille de originale spillene, sier filmjournalist Birger Vestmo i NRKs Filmpolitiet.

Dette slår feil ut på to forskjellige måter, mener Vestmo: De som har spilt spillene kjenner ikke igjen følelsen fra selve spillet, mens de som ikke har spilt mangler kjennskap til spilluniverset som filmen er tuftet på.

– Da blir produktet som regel ganske middels. Jeg forstår at mange produsenter er fristet til å lage film basert på noe som har et innarbeidet publikum fra før, det betyr ofte klingende mynt i kassa. Men man må nok innse at dataspill og film er to ulike medier, sier Vestmo.

Der andre ser en forbannelse, ser regissør Roar Uthaug en mulighet.

– Det er veldig spennende å jobbe med dette prosjektet, og å bringe karakteren og universet til filmlerretet. Jeg frykter ikke forbannelsen, jeg gleder meg til å kaste meg over det, sier han til NRK.

Alicia Vikander

NY LARA: Svenske Alicia Vikander skal spille Lara Croft i Roar Uthaugs film. – Det er veldig gøy å ha med Vikander. Det er akkurat i tråd med tilnærmingen jeg har til filmen, jeg vil ha med en skuespiller av hennes kvalitet, sier Uthaug til NRK.

Foto: ANDREW COWIE / Afp

Må skape emosjonell tilknytning

Mens den første Tomb Raider ble omtalt som en kinosuksess, kunne ikke oppfølgeren skilte med den samme populariteten.

Nummer to i rekken, «Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life», hadde en skuffende åpning på kinoene da den kom i 2003 og tjente inn 100 millioner dollar mindre enn den første kinofilmen.

Ifølge Hollywood Reporter har filmselskapene jobbet i fem år med å utvikle en ny film i «Tomb Raider»-universet. Den norske regissøren er allerede klar over hva som blir utfordringen med å få spillkarakteren Lara Croft til slå an hos kinopublikummet.

– Dataspill er ofte ganske gjentagende, og har ikke de store emosjonelle buene som en god film ofte har. Det er kanskje det som er en av utfordringene. Å skape en historie og emosjonell tilknytning til karakterene, sier regissør Roar Uthaug.

Lara Croft Anniversary

SPILLHELT: Tomb Raiders hovedfigur er Lara Croft, en kvinnelig engelsk arkeolog som leter etter verdifulle gjenstander og skatter, i likhet med Indiana Jones.

Foto: Eidos Interactive

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska