Hopp til innhold

Overraskende exit for Mo i Stjernekamp

Mo har vært blant favorittene i Stjernekamp med gode tilbakemeldinger hver uke, og han imponerte med et humoristisk show i kveldens opera. Det holdt likevel ikke til å gå videre. – Det går bra, jeg er glad, sier han.

Mo synger opera i Stjernekamp

Mo var den eneste som hadde en operatekst på norsk, og han dro frem smil og latter med løsbart og humor. Men det holdt ikke til å gå videre i konkurransen.

Foto: Julia Naglestad / NRK

Jørn Hoel synger opera på Stjernekamp

Jørn Hoel hadde et vanskelig utgangspunkt, men klarte seg bra i opera.

Foto: Julia Naglestad / NRK
Raylee synger opera på Stjernekamp

Raylee imponerte med gode skuespillerferdigheter og en klar stemme.

Foto: Julia Naglestad / NRK
Reidun Sæther synger opera i Stjernekamp

Reidun Sæther var i en klasse for seg med sin høye C.

Foto: Julia Naglestad / NRK
Med norsk tekst, løsbart og et humorfylt show fra Barberen i Sevilla lokket Mo fram både smil og godord fra dommerne.

– Du er jo en artist! Jeg tror at hvis du hadde villet bli operasanger, hadde du klart det også. Du er et multitalent, sa en begeistret sjangercoach Solveig Kringlebotn.

Likevel holdt det ikke for Mo, som fikk færrest stemmer av publikum. Men han tok Stjernekamp-exiten med et smil.

– Det går bra, jeg er glad, dette har vært helt fantastisk. Det blir rart å ikke være med videre, men jeg gir meg ikke, sier en fornøyd Mo til NRK.no etter at resultatet er klart.

Han har tidligere fortalt om nerver og søvnløse netter før Stjernekamp-opptredene. Flere ganger har han vært dommernes favoritt, og også i kveld ble hans framførelse trukket fram som en av de beste. Selv ser han tilbake på da han fikk tårene til å renne hos Mona B. Riise som en av de største opplevelsene.

– Country var noe av det beste. Det var stort. Og rock og funk. Jeg har fått vist så mange sider av meg, sier han.

Nå skal Mo jobbe videre med musikk, og han lover at han ikke kommer til å gi opp artistkarrieren.

Vanskelig utgangspunkt

Opera er den vanskeligste sjangeren man som sanger kan lære seg, og det tar mange år å bli en god operasanger. De seks gjenværende Stjernekamp-deltakerne har hatt kun en uke på seg, men likevel klarte alle seg bra.

Jørn Hoel mente før i kveld at absolutt alt kom til å bli vanskelig, og Solveig Kringlebotn sa at han hadde det vanskeligste utgangspunktet av alle med sin hese stemme. Likevel klarte han seg godt, og dommerne likte det de så og hørte.

– Du klarte å få til klangen på de høye tonene veldig, veldig bra. Du skjønte dette med at man må ha kraft i kroppen for å få til de høye tonene, sa sjangerekspert Solveig Kringlebotn.

Flink skuespiller

Kringlebotn sa til NRK.no tidligere denne uka at hun ønsket seg «full pakke» med skuespill og kostymer, ikke bare stiv «synging rett opp og ned».

Det fikk hun da Raylee framførte «L'ho perduta» fra Figaros Bryllup.

– Jeg synes du var kjempeflink. Jeg foreslo denne sangen, og du gjorde en veldig god jobb, du synger klokkerent. Du var en flink skuespiller, så du får en veldig god score av meg, sa hun.

Også det faste dommerpanelet bestående av Mona B. Riise og Thomas Felberg lot seg imponere av den yngste deltakeren.

– Du er så flink til å gå inn i roller. Det er så nydelig, du synger så klart og fint, jeg synes det var veldig veldig fint, sa Mona.

Selv var 17-åringen fornøyd med å ha kommet seg gjennom opera for første gang.

– Opera er en helt fremmed sjanger for meg, det er noe nytt. men det var veldig moro, sa hun.

Startet på operastudier

Selv om ingen av årets deltakere er operasangere, hadde nok Reidun Sæther en liten fordel i forhold til de andre. Hun startet nemlig på operastudier da hun var ung.

Og at hun har prøvd opera før, var tydelig både i stemme og framførelse.

– Du kunne ha blitt operasanger, det var veldig, veldig bra. Nå fikk vi høre ordentlig opera. Du har den høyeste vanskelighetsgraden uten tvil, og du gjør det med glans. Vi fikk den høye C med ordentlig kvalitet, sa en begeistret Solveig Kringelbotn.

Selv med stående appalus og våte øyekroker hos både dommere og publikum, angret ikke Reidun på at hun avbrøt studiene og satset på en karriere på musikalscenen i stedet.

– Det var som å forsones litt med egen fortid. Det var deilig å få bruke musikaliteten sin. Opera er helt spesielt, det finnes alltid en risk, men jeg må bare bruke den stemmen jeg har fått og satse høyt, sa hun.

Og hun gjorde det ikke lett for seg selv da hun valgte en låt som er så vanskelig at den sjeldent blir fremført på operascener!

– Det første jeg tenkte da jeg hørte sangen, var at: hvorfor er den ikke mer kjent, den er så ekstremt vakker, sa hun.

Dommer Mona B. Riise mente at hjertet nesten revnet.

– Det er så hjerte-smerte. Det er som om hjertet revner når man hører på. Det er så vakkert!

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka