Hopp til innhold

Nettkampanje samler overgrepsofre - usikker på effekten

De siste dagene har norske kvinner delt egne overgreps- og trakasseringshistorier i full offentlighet på Twitter. Men hva de oppnår i lengden er usikkert, mener eksperter.

Ida Aalen, rådgiver Netlife research

EFFEKTFULL: Medieviter og fagbokforfatter Ida Aalen mener kampanjen #jegharopplevd er effektfull og at initiativtakerne gjorde et godt valg i å starte emneknaggen med «jeg», slik at folk kunne dele sine personlige historier.

Foto: Anne Cecilie / NRK

Cecilie Staude

Dette viser at man ikke trenger store ressurser for å vekke oppmerksomhet og engasjement på sosiale medier, sier Cecilie Staude, høyskolelektor ved Institutt for markedsføring ved BI.

Foto: BI

Hva skjer etter at #jegharopplevd ikke lenger er trending på Twitter, når emneknaggen ikke er i bruk lenger og norske kvinner har delt utallige historier om overgrep, trakassering, diskriminering og urettferdighet?

– En kampanje som #jegharopplevd er karakteristisk for det Twitter er – et samtidsmedium. Ting oppstår og så dør det ut, sier Halvdan Haugsbakken, stipendiat ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

Det store og ubesvarte spørsmålet er om oppmerksomheten i den digitale verdenen kaster av seg noen effekt i den virkelige verden.

– Det kommer an på hvem som tar saken videre i andre sosiale og tradisjonelle medier.

Han får støtte fra Cecilie Staude, høyskolelektor ved BI.

– Det du kan oppnå er oppmerksomhet og engasjement. Da er det stor sannsynlighet for at tradisjonelle medier kaster seg på og du får et mediesamspill som gjør at man når veldig bredt ut til folk.

Innholdet som lå her kan ikke vises.

– Ikke som vanlig aktivisme

Ida Aalen, medieviter med fordypning i sosiale medier, mener det er vanskelig å sammenligne #jegharopplevd med andre kampanjer på Twitter, eksempelvis #bringbackourgirls, #Gamergate og #stopkony.

Og at man heller ikke bør sammenligne mobiliseringen på Twitter med vanlig aktivisme.

– Ofte ser man på nettaktivisme som en parallell til tradisjonell aktivisme. Det er lett å glemme at før man kan oppnå noe som helst, så må folk som er enige samles rundt en sak. De får utviklet et språk, argumenter og et fellesskap.

Nettopp dét er det som har skjedd nå, mener Aalen. Hun tror kampanjen gjør at feminisme blir noe nært, ikke noe abstrakt, og at det er enklere for kvinner å dele historier om trakassering.

– I motsetning til kampanjen mot reservasjonsretten, hvor målet var å få stoppet en lovendring, så har ikke denne kampanjen ett konkret mål. Det handler om holdninger og bevissthet, sier Aalen, som ikke tviler på at Fett har fått til det de ønsket – å sette trakassering mot kvinner på dagsorden.

– Du kan ikke fortelle folk hva de skal tenke, men du kan påvirke hva de skal tenke noe om. Nå som media dekker det blir problemstillingen synlig for folk som ikke nødvendigvis er på Twitter eller deltar i debatten på sosiale medier.

Innholdet som lå her kan ikke vises.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska