Hopp til innhold

Utrolige Ullmann

20 år etter at hun sist spilte på norske teaterscener, er Liv Ullmann tilbake. Som Mary Tyrone i Eugene O’Neills «Lang dags ferd mot natt» gjør hun en rolle som vil bli husket.

Lang dags ferd mot natt
Foto: Leif Gabrielsen / Riksteatret

Den som måtte tro Riksteatrets oppsetning av «Lang dags ferd mot natt» er en enkel reise, må tro om igjen. Men i Liv Ullmann og Bjørn Sundquists selskap reiser vi likevel med åpne øyne inn i mørket.

Stort

Det er stort på mange måter: At Liv Ullmann er tilbake, er i seg selv spesielt. At hun gjør en god rolle, er forventet. At det er kvalitet i alle ledd fra Riksteatrets side, overrasker egentlig ikke. Men kvaliteten i det intense kammerspillet gjør dette til en stor teateropplevelse: Forestillingen vender og vrir seg dypere og dypere ned i det mørke, hele tiden like intens, krevende og rik. Skuespillerne river og drar i hverandre og gir hverandre aldri fred. Noe av det store her er at denne forestillingen reiser landet rundt. En anledning som absolutt bør benyttes.

La det komme

Det starter lett: Ekteparet Mary og James Tyrone (Liv Ullmann og Bjørn Sundquist) møtes en morgen, flørter hengivent, ler og tøyser. Men snart siger alvoret inn over dem: Mistanken om at Mary igjen har begynt å bruke morfin blir stadig sterkere og bekymringen rundt sønnen Edmunds (Pål Sverre Valheim Hagen) sykdom trykker dem ned. Etter runder med fornektinger, krangling og oppgjør, svinner håpet gradvis. Mary forsvinner inn i rusen, Edmund svekkes av tuberkulosen og far James og bror Jamie (Anders Baasmo Christiansen) fortviler, men kan ikke gjøre annet enn bare å la det komme.

Lang dags ferd mot natt

Liv Ullmann og Bjørn Sundquist

Foto: Leif Gabrielsen / Riksteatret

Intenst

Det er intenst, og karakterene forsøker å dekke over den underliggende håpløsheten med prat. Det er sjelden stille på scenen, særlig i starten. Det snakkes og snakkes, lange replikker, de snakker i munnen på hverandre, hele tiden sier de noe. Som om de er redde for stillheten, som om den ikke er til å bære. Stillheten der under et sted er nesten truende, hele tiden litt trykkende, selv om den nesten aldri slipper til. Og under uler tåkeluren.

Kjærlighet

De fire skuespillerne lar et makabert, men også tett bilde av en familie vokse frem. Her er ikke mye som er bra: Dårlig barndom eller dårlige valg har fått vonde konsekvenser for dem alle. Det har resultert i misbruk og avhengighet av forskjellig slag, livet har blitt levd hardt. Familien Tyrone har likevel sterke bånd, og det fascinerende med denne oppsetningen er den underliggende kjærligheten. Særlig i forholdet mellom Mary og James: Tross alt vondt, har kjærligheten holdt dem sammen. De små øyeblikkene der dette kommer til uttrykk, og da særlig i Bjørn Sundquists spill, er funklende i forestillingen.

Liv

På mange måter er dette blitt frontet som Liv Ullmanns forestilling. Hun gjør en krevende rolle, og hun gir seg ikke. Hun har forfulgt Mary Tyrone intenst, til ytterste konsekvens, kan man si. Hun er både god og destruktiv på samme tid. Og hun er så fullt og helt den Liv Ullmann vi forventer: Intens, kompromissløs, grundig, krevende, ekspressiv og emosjonell. Hun lar Mary Tyrone være ustadig og skiftende, fra det hjerteligste til det grusomste. Og hun vender seg lenger og lenger inn i seg selv, blir fjernere og fjernere i blikket. Første akt er nærmest utmattende.

Krevende

I andre akt vokser Bjørn Sundquist frem. I en fyllekule får han vist hvilken glitrende skuespiller han er. Pål Sverre Valheim Hagen og Anders Baasmo Christiansen parerer godt. Regissør Stein Winge har selv hatt erfaring med pillemisbruk i nær familie, og denne erfaringen har han tatt med seg til teateret. Han har skapt en krevende forestiling, men den er god. Det er for så vidt sjelden O’Neills klassiker ikke spilles godt.

Lang dags ferd mot natt

Pål Sverre Valheim Hagen og Anders Baasmo Christiansen

Foto: Leif Gabrielsen / Riksteatret

Familielivet er intenst. Derfor er hushjelpen Cathleen (Viktoria Winge) med på å skape nødvendige brudd i elendigheten, selv om hennes rolle er underordnet. Men selv om stykket krever både sin skuespiller og sitt publikum, er det fullt av humor, noe må sette elendigheten i relieff. Det trengs også, for det kommer til mange oppgjør i løpet av oppsetningen.

Virkeligheten

Scenografien er enkel, ren og tidspreget, men samtidig med noe overnaturlig over seg. Et par bokhauger som kan bevege seg selv skaper en følelse av noe uvirkelig. Det sies at virkeligheten alltid overgår teateret hva gjelder elendighet og råskap. Lang dags ferd mot natt er langt på vei biografisk fra forfatterens side. Her er mye vondt – og mye gjenkjennelig.

Riksteatrets oppsetning er gjennomarbeidet og god, men koker ned til dette ene: Liv Ullmann er tilbake på norske scener. Hun fortjener en varm velkomst.

Riksteatret
Eugene O’Neill: Lang dags ferd mot natt

Regi: Stein Winge
Medvirkende: Liv Ullmann, Bjørn Sundquist, Pål Sverre Valheim Hagen, Anders Baasmo Christiansen, Viktoria Winge
Scenografi: John-Kristian Alsaker

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB