I dag åpner Riksantikvaren og Nasjonalmuseet dokumentasjonsutstillingen «Picasso – Oslo» i Hvelvet, og viser dermed Picassos originaltegninger til Regjeringskvartalets utsmykninger for første gang.
– Liten, men symbolsk
– Det er en liten utstilling, men med stor symbolsk betydning, innledet direktør ved Nasjonalmuseet, Audun Eckhoff. Hensikten med utstillingen er å være et bidrag i debatten om Regjeringskvartalets framtidige skjebne.
Eckhoff ga tydelig uttrykk for sitt ståsted i debatten om Regjeringskvartalet.
– Vi vil med denne utstillingen synliggjøre verdien av Regjeringskvartalet og dets utsmykninger, og vi vil nødig at Høyblokken blir revet, avsluttet Eckhoff under dagens åpning.
Flere av veggene i både Høyblokken og Y-blokken er utsmykket av den verdensberømte spanske kunstneren Pablo Picasso.
Kan være et bidrag
– Det er viktig å fortelle om kunstverkene til Picasso, men også om de norske kunstnerne, nå som regjeringen de kommende månedene skal avgjøre hva som skal skje med Høyblokka, mener Riksantikvar Jørn Holme.
«Operasjon Pedersen»
Det var arkitekt Erling Viksjø som oppfordret den norske kunstneren Carl Nesjar å ta kontakt med Picasso. Picasso, som skal ha blitt svært begeistret for Viksjøs naturbetong, sa seg villig til å delta i utsmykningen av byggene.
– Ettersom Picasso allerede var berømt så ble arbeidet holdt hemmelig under dekknavnet «Operasjon Pedersen», forteller utstillingens kurator Karin Hellandsø.
Picasso laget skisser med motiver som igjen ble overført til betong av Nesjar. Nesjar arbeidet med å sandblåse Picassos motiver på Regjeringskvartalets vegger i 16 år.
– Det at vi har fem flotte Picasso-arbeider i Norge er det få som vet, forteller utstillingens kurator Karin Hellandsø.
– Arkitektonisk og kunsthistorisk skatt
Hellandsø vektlegger også verdien av de norske kunstnernes bidrag i Regjeringskvartalet. Vegger i trapperommene ble også gitt kunstnerisk utsmykning med sandblåste abstrakte relieffer etter tegninger av Carl Nesjar, Kai Fjell, Tore Haaland, Inger Sitter og Odd Tandberg.
– Dette er en arkitektonisk og kunsthistorisk skatt, sier kuratoren. I tillegg er kunsten er uskadd og må bevares, avslutter Hellandsø.
Se hvordan Carl Nesjar arbeidet med å sandblåse Picassos skisser på betong:
LES OGSÅ: