Hopp til innhold
Anmeldelse

Fosse mellom lys og mørke

I «Kveldsvævd» viser Jon Fosse hvor rotfestet han og alle vi andre er i en folkelig, religiøs forestillingsverden.

Jon Fosse

Forfatteren Jon Fosse fikk i 2011 statens æresbolig Grotten som sin bolig.

Foto: Morten Holm / NTB scanpix
Bok

«Kveldsvævd»

Jon Fosse

Skjønnlitteratur

2014

Samlaget

«Kveldsvævd» eller« kveldsvæve» kommer fra norrønt, og kan bety en løvetann eller annen bladblomst som folder bladene sammen om kvelden. Men det kan også overføres på mennesker som er trøtte og ønsker å falle til ro.

Overraskende slektsopplysninger

I Jon Fosses sammenheng kan vi legge til noen betydninger til, som å være på slutten av livet, i livskvelden, med et ønske om å falle til ro en gang for alle. For det er der Ales er, den aldrende kvinnen som fører ordet i denne tredje boken i det jeg i mangel på bedre betegnelser velger å kalle Fosses middelalder-trilogi, selv om det i dette siste bindet kommer noen overraskende slektsopplysninger som bringer fortellingene nærmere vår tid.

Ales er datter til Alida. Det var hun som seilte inn til bryggen i Bjørgvin med Asle i Andvake, som var den første boken i serien. Asle er spelemann som sin far. Alida er mørkhåret og utstøtt av sin mor, som kan fortelle at Alida er den vonde og søsteren Oline er den gode. Hun er den svarte og Oline er den hvite, og det er dette, forholdet mellom det lyse og det mørke som disse bøkene handler om.

Indre verden

I et tjue år gammelt essay med tittelen «Negativ mystikk» ("Gnostiske essays, 1993) forteller Fosse om sine to sine to besteforeldre som begge var rotfestet i den han kaller den norske puritanismen.

Selv omtaler han seg selv som en post-puritanist. På samme måten som besteforeldrene var vendt mot sin egen, kristne verden, vil Fosse skrive romaner som på samme vis er sin egen verden, ikke vendt utover mot den ytre.

Post-puritansk

I tillegg til puritanismen er det musikken som har vært avgjørende for Fosse, men her er det fra gammelt av en motsetning. Moren til Alida representerer den trangsynte pietismen. For henne musikken er djevelens verk, og helt klart på den mørke siden av tilværelsen. Datteren ser det annerledes, det er i felespillet at kjærligheten flommer ut og skaper enn himmel over den trøstesløse tilværelsen vi er dømt til å leve den korte tiden vi befinner oss på denne jord. På den andre siden er det ikke så enkelt heller, for den elskede Asle, som alle som leser disse bøkene sympatiserer med, har litervis med blod på hendene.

Djevelens verk.

Så om musikken ikke er djevelens verk, så har i alle fall musikeren djevelen i seg. "Kveldsvævd" gjengir en forgangen verden av religiøse og moralske forestillinger som kan føles fremmede, men som kanskje er mer tilstede den dag i dag enn det nåtidsmenneskene vil erkjenne.

Slik bølger disse fortellingene til den sene, post-puritanske Fosse frem og tilbake mellom lys og mørke helt til de to smelter sammen til en egen verden, Fosses verden, hvor vi først ser det lyse i det mørke, så ser vi det mørke i det lyse, for så å erkjenne at det er ganske mye mørke i det mørke. Alt dette i en type litteratur som har den utpregete fordelen den ikke ligner på noe annet av det som skrives ellers i Norge eller i verden forøvrig.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober