Hopp til innhold

Anker «Blurred Lines»-dommen

Megahiten «Blurred Lines» er et plagiat, slo amerikansk rettsvesen fast. – Vi skylder låtskrivere verden over å sørge for at denne dommen ikke blir stående, sier låtskrivernes advokat.

Robin Thicke, Marvin Gaye og Pharrell Williams

Stridens kjerne: Har folkene bak «Blurred Lines» fra 2013 lånt i overkant mye av Marvin Gayes låt fra 1977? Ja, mener retten. Fra venstre: Robin Thicke, Marvin Gaye og Pharrell Williams.

Foto: FREDERIC J. BROWN / Afp

Familien til avdøde Marvin Gaye, en av historiens største og viktigste r & b- og soulmusikere, fikk tirsdag rettens medhold i at låten «Blurred Lines» av Robin Thicke, har lånt i overkant mye fra «Got To Give It Up» fra 1977.

Tirsdag bestemte retten i Los Angeles at Thicke og medlåtskriver Pharrell Williams må betale nesten 60 millioner kroner til Gayes arvinger.

Vil sørge for at dommen ikke står

Robin Thicke og T.I.

Robin Thicke og T.I. framfører den omstridte låten, som også har blitt anklaget for å oppfordre til voldtekt.

Foto: ROBYN BECK / Afp

Howard King, som er Williams' og Thickes advokat, slår fast at dommen ankes.

– Vi skylder låtskrivere verden over å sørge for at denne dommen ikke blir stående, sier han til Fox Business News.

Han sier at hans klienter selv vet at «Blurred Lines» kom fra dem selv og ingen andre.

King mener at rettsvurderingen av musikkviteren ble lagt for mye vekt på, og at sammenligningen mellom låtene var basert på elementer som ikke finnes i de originale notetranskribsjonene av Gayes låt. Siden «Got To Give It Up» er såpass gammel, er det kun notetranskribsjonene av låtene som ble vurdert av retten – ikke selve låtene.

– Dårlig rettsavgjørelse

Dommen har blitt møtt med usikkerhet i platebransjen, i og med at det kan være vanskelig å sette grensen for hva som er plagiat og ikke.

Den profesjonelle låtskriveren Greg Wells, som har skrevet sammen med Adele og Katy Perry, sier at dommen er en stor spiker i kista for en musikkindustri som allerede har ett bein i grava.

– Nå er det ingen som vet hva som avgjør om man vinner fram i slike rettssaker eller ikke. Dette gjør at fryktknappen er skrudd til 11 for folk som meg og Pharrell Williams, som lever av dette, sier han.

E. Michael Harrington, som er ekspert på det amerikanske lovverket rundt musikk, sier til AFP at dette betyr at hvem som helst kan saksøke hvem som helst.

– Jeg har aldri tidligere sett en så dårlig rettsavgjørelse. Verken melodi, tekst eller akkordprogresjon var tatt, sier han til nyhetsbyrået AFP.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka