Hopp til innhold

– Spellemannprisen mister sin betydning

Daglig leder i Kirkelig Kulturverksted, Erik Hillestad mener det er urettferdig at CD-plater ikke lenger kan sendes inn til Spellemannprisens jury for vurdering.

Erik Hillestad, daglig leder i Kirkelig Kulturverksted

Erik Hillestad er opprørt over at det fysiske formatet avvises av Spellemannprisen.

Foto: Marianne Lystrup

Juryen i Spellemannprisen får ikke lenger tilsendt CD-plater i posten, men må lytte til innspillinger på enten WiMP, Spotify eller egne mp3-filer. I et innlegg på Kirkelig Kulturverksteds nettside skriver daglig leder, Erik Hillestad, at den nye ordningen gjør at Spellemannprisen mister sin betydning.

«Denne ordningen bidrar til at det som en gang var musikkbransjens gjeveste trofé i mange sjangere ytterligere mister sin betydning som kvalitetsstandard.»

Takker nei uten CD

Ifølge Dagsavisen opplever Hillestad det som urettferdig at CD-er avvises.

– Spellemannprisen er en kvalitetspris. De fleste som jobber med lyd er opptatt av dynamikk og dybde i lydbildet. Når vi legger så mye vekt på sånne ting, så er det trist at det ikke blir lagt like stor vekt på når en jury skal forholde seg til det, sier Erik Hillestad til avisen.

Styreleder i Spellemannprisen, Marte Thorsby

Marte Thorsby, styreleder i Spellemannprisen, forteller at noen sier nei til å sitte i juryen fordi de ikke får CD-er.

Foto: Tommy Normann

Styreleder i Spellemannprisen, Marte Thorsby, understreker at ordningen var den samme i fjor, og at dette er tredje året med digital påmelding.

Opptil 1000 bidrag er påmeldt, og de ulike klassene vurderes av en jury på fem til syv medlemmer. Ifølge Thorsby er jurymedlemmene stort sett veldig fornøyd med ordningen, men det har vært et par som har takket nei til å sitte i jury fordi de ikke får CD-er.

Praktiske årsaker

Det er praktiske årsaker som ligger til grunn for at det fysiske formatet nå avvises.

– Det meste konsumet av musikk i dag skjer via strømmetjenestene. I tillegg har WiMP nylig fått en HiFi-tjeneste som gjør at det er nær CD-kvalitet på lyden som strømmes. Alle hensyn tatt i betraktning, og med nye filformat, mener vi at dette er en ordning som fungerer bra, sier Thorsby til NRK.no.

Men ifølge Hillestad ødelegger strømming noe av lyden i musikken.

– Følelsen i musikken er annerledes når en lytter på MP3 eller strømming, i forhold til CD. Når jeg mastrer platene bruker jeg god tid på å finne den riktige avstanden mellom sporene, sier han til Dagsavisen.

Prosjektleder for WiMP HiFi, Pål Bråtelund, presiserer at lyden som strømmes er identisk med CD-kvalitet.

– Vi streamer nøyaktig de samme filene som går på CD-plater.

Kirkelig kulturverksted legger ikke ut musikk til strømmetjenestene før den har vært på plate i tre år.

– Mange andre har også valgt å holde ny musikk unna disse tjenestene. Dermed er vi henvist til mp3-varianten. Spellemannprisen forutsetter at alle er med på strømming, men det er jo ikke tilfellet, sier Hillestad.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka