Hopp til innhold

For første gang på flere år peker pilene oppover for musikkbransjen

Etter flere år med krisestemning og nedgang for musikkbransjen i Norge, peker pilene igjen oppover. Streamingtjenester som Spotify og Wimp får æren for at inntektene øker.

Wimp

Skjermdump fra streamingtjenesten Wimp.

Foto: Wimp

De siste årene har sviktende platesalg, utfordringer knyttet til piratkopiering og desperat jakt etter nye inntektskilder preget platebransjen i Norge.

Men nå har situasjonen brått endret seg, og optimismen er tilbake.

Regnskapene fra plategiganter som Universal Music i Norge og Sony Music Norway viser en tydelig positiv utvikling i bransjen.

Ifølge Dagens Næringsliv fikk Universal et resultat før skatt på 35,1 millioner kroner i 2011, noe som er høyere enn tilsvarende tall for noe annet år siden 2002.

Audun Molde

Musikkviter Audun Molde.

Foto: Privat

– Inntektene på innspilt musikk går opp igjen etter 11–12 år med konstant fall. Det er en gledelig nyhet, sier Audun Molde som er faglig leder for populærmusikkstudiet på NISS og underviser om musikkbransjen på BI til NRK.no.

Dramatisk økning

Tall fra bransjeorganet IFPI viser at det totale musikksalget i første halvår i år var på 21 prosent mer enn i samme periode i fjor.

– Hovedårsaken er at andelen streaming øker dramatisk i Norge. Skandinavia er i verdenstoppen når det gjelder digital musikk, og omtrent halvparten av inntektene til musikkbransjen i Norge kommer nå fra streaming, sier Molde.

Brorparten av streaminginntektene kommer fra tjenestene Wimp og Spotify.

Samtidig som streamingtallene øker, er salget av fysisk musikk fortsatt i fritt fall. I første halvår i år sank plateselskapenes inntekter herfra med 11 prosent sammenliknet med fjoråret.

Omveltningene får store konsekvenser for hele bransjen.

Der plateselskapene tidligere fikk store inntekter for hver plate de solgte rett etter lansering, får de nå kun noen øre hver gang låtene spilles

– Det er en helt ny økonomisk virkelighet for platebransjen. Tidligere kunne man tjene inn en plateinnspilling i løpet av et par måneder, mens det nå kan ta opp mot 20 år.

– Inntjeningen er blitt langsommere, men den varer mye lengre. Samtidig er den selvfølgelig også langt mer risikofylt og usikker enn før, sier Audun Molde.

De store tjener mest

Musikkviteren påpeker at selv om de store plateselskapene tjener mer, er det ikke sikkert at enkeltartister får større inntekter.

– Det pågår nå en viktig diskusjon om hvor stor andel av streaminginntektene som skal tilfalle artister og rettighetshavere, understreker han.

Foreløpig er det også slik at overgangen til streaming har fått størst positivt utslag for de store multinasjonale musikkonsernene.

Disse selskapene har omfangsrike musikkataloger som går langt tilbake i tid. Dermed tjener de noen øre hver gang folk børster støv av gamle klassikere.

– Folk vil gjerne høre på 60-, 70-, og 80-tallsmusikk. For små selskaper som kun skal tjene penger på ny musikk er situasjonen vanskeligere. Det gjør det mer utfordrende for nye band å etablere seg, sier Molde.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska