Hopp til innhold

– Milliardmuseet løser ikke plasskrisen

Det blir for liten plass til å vise fram statens samling av eldre kunst i det nye Nasjonalmuseet. Det mener tidligere sjefer for den norske kunstarven.

Forum Artis blir det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen

Regjeringen har vedtatt å bygge et nytt Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design på Vestbanen i Oslo. Bygget er foreløpig stipulert til 4,5 milliarder kroner og skal stå ferdig i 2017 eller 2018. Flere kritikere mener nå at museet ikke har nok plass til kunsten.

Foto: Kleihaus/Schurwerk

Karin Hellandsjø

Karin Hellandsjø.

Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix

Det nye museet gir bare fire-fem ekstra utstillingsrom til de nasjonale kunstskattene som i dag er tilknyttet Nasjonalgalleriet. Behovet har vært en dobling av plassen. Det viser gamle dokumenter NRK har fått tilgang til.

De får jo nesten ikke mer plass. Det er masse kunst som ikke kommer til å bli vist, sier Karin Hellandsjø.

Hun er nylig avgått direktør ved Henie-Onstad Kunstsenter, og kjenner plassmangelen ved Nasjonalmuseet godt etter 17 år som sjefskonservator ved museet.

Det nye museet på Vestbanen har satt av 3.600 kvadratmeter til faste utstillinger, ifølge Statsbygg.

Det er bare 450 kvadratmeter mer enn Nasjonalgalleriet hadde på sitt meste. Gamle dokumenter som NRK har fått tilgang til viser at behovet har vært det dobbelte.

Det nye museet som skulle løse problemene, vil koste opp mot fem milliarder, eller enda mer enn den nye operaen. Men gevinsten ligger an til å bli minimal.

I tillegg skal enda mer kunst kjempe om plassen i den klassiske avdelingen. Kunsten fra etterkrigstiden har tidligere vært huset av Museet for Samtidskunst. Men den klassiske kunsten skal nå dateres frem til 1960.

– Vil trenge flere bygg

Plassmangelen ved dagens Nasjonalgalleri rammer viktige kunstnere som blant andre Hans Heyerdahl og Christian Skredsvig.

Skredsvigs hovedverk «Menneskenes sønn» er for eksempel gjemt bort. Bare ett av kunstnerens verker er i dag utstilt.

Karin Hellandsjø tror ikke det nye Nasjonalmuseet til nær fem milliarder kroner vil løse plassproblemene, og mener det raskt vil bli behov for flere museumsbygg.

– Jeg er redd Vestbanemuseet ikke vil løse problemene verken for samtidskunsten eller de tre-fire andre fagfeltene museet skal romme, sier den tidligere sjefskonservatoren.

- Det ligger jo an til en del konflikter og krangel om arealer. Men jeg håper jo at de beholder Nasjonalgalleriet slik at de får en buffer der. Og så tror jeg de må skaffe et anneks til samtidskunsten.

Saken fortsetter under bildet.

Christian Skredsvig: Menneskenes sønn

«Menneskenes sønn» er et hovedverk av Christian Skredsvig, men ligger i magasinet på grunn av plassmangel sammen med inntil 20 andre Skredsvig-malerier.

Foto: Nasjonalgalleriet

– Langt fra tilstrekkelig

Avdelingen for samtidskunst vil ifølge Statsbygg få 400 kvadratmeter mer permanent utstillingsplass enn den har i dag.

I tillegg skal et stort fellesareal vise skiftende utstillinger for design, arkitektur, samtidskunst og eldre kunst.

– At nybygget vil gi rundt 2.700 kvadratmeter til skiftende og tilreisende utstillinger er flott, men det vil heller ikke løse problemene, siden det er mange om å dele denne plassen. Det blir langt fra tilstrekkelig. Samtidskunsten alene krever mye plass og fleksibilitet. Så dette er synd, sier Karin Hellandsjø.

Hun mener dette demonstrerer at man gaper over for mye med sammenslåingen av fire museer.

– Rammer må det jo være. Ingen vil være tjent med et gigantmuseum. Så kanskje vi raskt vil få se ulike annekser dukke opp. Man har jo allerede ett i Arkitektmuseet, sier hun.

Hør saken fra Kulturnytt:

Får bare halvparten

Seniorkonservator ved Nasjonalmuseet for kunst, Marit Lange

Kunsthistoriker Marit Lange.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Hellandsjøs bekymringer får støtte hos kunsthistoriker Marit Lange, som i flere år var leder for maleri- og skulpturavdelingen ved Nasjonalgalleriet.

– Det nye museet er sprengt allerede før man flytter inn i det, slik jeg ser det. Med mindre disse kvadratmeterne er elastiske vet ikke jeg hvordan de skal få plass til all kunsten, sier hun, og peker på verket «Fra Stalheim» av Johan Christian Dahl som et eksempel på kunst som kan bli bortgjemt.

Helt siden 70-tallet har Nasjonalgalleriet etterlyst mer utstillingsplass.

Alt i 1980 kartla daværende direktør Knut Berg at museet trengte 7.000 kvadratmeter til fast utstillingsplass for å få vist frem de viktigste kunstskattene som Nasjonalgalleriet da eide.

Det viser gamle planer og dokumenter fra 1980 og 1991 som NRK har fått tilgang til. Disse dokumentene skulle ligge til grunn for utvidelsen.

Men museet får altså knapt halvparten. Nasjonalgalleriet i dag har 3.145 kvadratmeter utstillingsplass. De 450 ekstra kvadratmeterne museet vil få på Vestbanen tilsvarer tre-fire ekstra utstillingsrom.


Museet er fornøyd

Reelt og ønsket utstillingsareal ved Nasjonalmuseet

Tidsperiode

Areal (i kvm)

Nasjonalgalleriet på 70-, 80- og 90-tallet:

3.145

Nasjonalgalleriet på 2000-tallet (etter utbygging av kafe og bokhandel samt stengt 3. etasje):

2.165

Planlagt fast utstillingsareal på Vestbanen:

3.600

Oppgitt plassbehov av Nasjonalgalleriet i 1980 og 1991:

7.000

Ledelsen ved Nasjonalmuseet er likevel ikke bekymret for plassen i det nye museet.

Nils Ohlsen

Nils Ohlsen er avdelingsleder ved Nasjonalmuseet.

Foto: NRK

– Jeg har vært her i to år og forholder meg til i dag, sier avdelingsleder for eldre og moderne kunst ved Nasjonalmuseet, Nils Ohlsen.

Siden 90-tallet har arealet langsomt krympet med rundt 700 kvadratmeter, blant annet som følge av at tredje etasje er stengt.

I dag er det permanente utstillingsareal i Nasjonalgalleriet på 2.165 kvadratmeter.

– Det er de tallene jeg jobber med. Sammenligner jeg dette med Vestbanen blir det mye mer. Da blir jo 3.600 til permanente utstillinger mye bedre, sier Ohlsen.

– Men det blir jo ikke særlig mer plass enn Nasjonalgalleriet hadde på 90-tallet?

Det var en helt annen generasjon. Tidligere hadde vi ikke store temporære utstillinger, butikk og en så stor kobberstikksamling som vi har i dag. Derfor kan jeg ikke forholde meg til disse tallene.

- Er du fornøyd med utstillingsarealet på Vestbanen?

– Du kan jo aldri få nok plass, men jeg er likevel fornøyd. Min avdeling får rundt 30 saler, blant annet to store saler til Munch, svarer Nils Ohlsen.

Kritikk får støtte fra opposisjonen

Borghild Tenden

Borghild Tenden (Venstre).

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Kulturdepartementet uttaler til NRK at regjeringen ikke har bestemt hva Nasjonalgalleriet skal brukes til, og at den aldri har hatt noen mening om arealbehovet til utstillinger i Nasjonalmuseet.

Men Hellandsjø og Langes kritikk møter politisk støtte i Høyre og Venstre.

– I utgangspunktet synes vi at det er få gode argumenter for å legge ned Nasjonalgalleriet slik det er i dag. Spesielt med tanke på eldre kunst, sier Venstres Borghild Tenden.

Hvis alt går etter planen starter byggingen av det nye Nasjonalmuseet i 2014. Det er planlagt å stå ferdig i 2017 eller 2018.

LES OGSÅ:

Nasjonalgalleriet fra Tullinløkka

Nasjonalgalleriet kan romme nesten like mye kunst som avdelingen for eldre kunst vil gjøre på det planlagte nye museet.

Foto: Bjørn Molstad

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska