Hopp til innhold

Bertolt Brecht møter Hattifnattene

Da Bertolt Brecht rømte fra Tyskland i 1940, søkte han tilflukt hos den finske politikeren og dramatikeren Hella Wuolijoki. Det er det blitt teater av.

Fra Build me a Mountain!

Fra «Build me a Mountain!».

Foto: Verk Produksjoner

«Build me a Mountain!» er teater om teater, om menneskelighet og umenneskelighet, om virkeligheten som innhenter en – alt pakket inn i en seremoniell og utopisk boble.

Anmeldelsen Karen Frøsland Nystøyl
Fra Build me a Mountain!

Fra «Build me a Mountain!».

Foto: Verk Produksjoner

Den nordiske teatergruppen Verk Produksjoners nyeste prosjekt er teater om mennesker som ikke aksepterer virkeligheten og i stedet lager sin egen.

Kompaniets forrige forestilling «Det eviga leendet» hadde samme tematikk, og for den fikk de årets Heddapris (beste forestilling).

Dramatikk

«Build me a Mountain!» tar publikum med til Finland, til Marlebäck et lite stykke utenfor Helsinki. Her er Hella Wuolijokis residens, og her oppholder Brecht seg mens han venter på tillatelse til å reise inn i USA.

Mens verden brenner rundt dem, skaper Brecht og Wuolijoki seg en egen verden: De arrangerer symposier, forteller hverandre historier, diskuterer litteratur og verdensfred – og skriver dramatikk.

Deres felles drama «Herr Puntila og drengen hans Matti» ble skrevet under dette oppholdet, og «Build me a Mountain!» handler i stor grad om dette stykkets tilblivelse.

Og gjennom dette stykkets tilblivelse diskuteres viktige spørsmål om teater, de spiller ut ritualer, og de spiller ut en erkjennelse om mennesket.

«Herr Puntila og drengen hans Matti» handler om godseieren Puntila og hans forhold til sin dreng Matti, men også om Puntilas datter, som han gjerne vil få godt gift. Puntila har et alkoholproblem, og dette får store konsekvenser for datterens fremtid som gift.

Seremonielt

Mens Wuolijoki og Brecht arbeider, dukker Puntila opp i form av en maskekledd skuespiller og spiller ut scener underveis i arbeidet med stykket.

Kompaniet skrur stemningen opp, ritualet starter, scenen fylles av røyk og akkurat litt for høy musikk, og dukkene, plantene, putene og de alterlignende bordene som scenen er full av brukes i det som etter hvert utvikler seg til brutal historiefortelling.

Verk Produksjoner gjør akkurat litt for mye – på den helt riktige måten. Det bygges opp mot klimaks, tas helt ned igjen til en ny begynnelse med lystenning, ro og erkjennelse. Så går de på igjen, mot et nytt klimaks.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

Fra Build Me A Mountain

Fra «Build me a Mountain!».

Foto: Verk Produksjoner

Fjell av drømmer

Scenerommet er fantastisk i denne forestillingen. Det er et godt rom å komme inn i. Forestillingen er anti-minimalistisk, likevel uten kaotisk overflod, den er detaljorientert og surrealistisk, likevel svært virkelig. Det er et rom man kan bygge seg et fjell av drømmer i.

To store scener med hvite, overklasseaktige forheng danner rammer på hver sin kortende av scenerommet, og her beveger en djevelkanin seg sammen med skuespillere med og uten masker.

Skuespillerne beveger seg inn og ut av oppsetningens mange lag, de bryter forestillingen, raser den ned og bygger den opp igjen. Det blir nesten et rituale ut av det også. Samtlige bruker mikrofon, et distanserende virkemiddel.

Forestillingen er i stor grad fortellende - man kan kanskje si at dette er rituelt Brecht-teater – blant annet.

Hattifnatter

Virkeligheten innhenter idyllen i Marlebäck til slutt. Eller: Den siver inn. Idealismen og utopien får menneskelige trekk – sosialisten Wuolijoki stilles til veggs som godseier – utopien er ikke foruten egoisme. Man er alltid seg selv nærmest.

Brecht får til slutt sitt visum til USA, og drar. Han tar med seg drengen Matti og setter kursen mot det forjettede land. Der møtes han av en gjeng hattifnatter.

Mumimamma er også der – men hun blir igjen i Finland sammen med de forkrøplede dokkene fra scenegolvet. Hattifnattene er skumle skapninger, flokkdyr, uberegnelige. Men det er dit han drar.

Man går ettertenksom ut i novembermørket etter «Build me a Mountain!». Brecht går ut av en utopi, og inn i noe annet og nytt. Er det virkeligheten? Eller bare et nytt fjell av drømmer?

Fra Build me a Mountain!

Fra «Build me a Mountain!».

Foto: Verk Produksjoner

Kulturstrøm

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Ifølge kildene til TMZ fikk Frehley en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden. Fallet førte også til at han innstilte en planlagt turné.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska

  • Hederspris til P4-profil

    Bjørn Faarlund (61) er tildelt Prix Norges hederspris for 2025. Det er den høyeste utmerkelsen i norsk radio- og podkastbransje.

    Faarlund har vært programleder for P4s Radiofrokost i 25 år, og var før det en profilert nærradiostjerne i Radio 1 Oslo.

    – Årets hederspris går til en programleder som har vært en fast følgesvenn for det norske folk gjennom flere tiår - en ekte venn i øret, skriver juryen i sin begrunnelse.

    Prisen ble delt ut under åpningen av bransjekonferansen Lyddager.