26. august hadde den norske barnefilmen «Til siste hinder» premiere på kinoer over hele landet. Filmen henvender seg til hesteinteresserte barn.
Før filmstart fikk barna i kinosalen utdelt reklamemateriell fra Pennyklubben, en medlemsklubb som selger bøker og andre produkter om hester.
Det liker forbrukerombud Gry Nergård dårlig.
Forbrukerombud Gry Nergård er kritisk til direkte markedsføring rettet mot barn på kino.
Foto: Bjørn-Eivind ÅrtunDette reklamemateriellet fra Pennyklubben ble delt ut under premieren på «Til siste hinder».
Foto: NRKPennyklubben lodder ut en fjordhest. – En hest egner seg ikke til utlodning, spesielt ikke i en konkurranse for barn, mener Forbrukerombudet.
Foto: NRKVil lovregulere reklamen
– Når du får kinoreklame ikke bare på lerretet, men også fysisk i stolsetet ditt, er det en ganske påtrengende reklameform for barn, sier hun til NRK.
I dag er det forbudt å vise reklame på fjernsyn direkte rettet mot barn eller i tilknytning til barneprogram.
Det er imidlertid ikke forbudt med reklame rettet mot barn på kino.
– Vi har ved flere anledninger foreslått en lovregulering når det gjelder kinoreklame rettet mot barn, sier Nergård, og legger til at hun igjen ønsker å ta opp temaet om et forbud.
– Hest egner seg ikke som premie
Reklamen fra Pennyklubben inneholdt en utgave av klubbens magasin, en liten bok med hestemotiv, et armbåndsur, en hesteplakat, og invitasjon til å delta i en konkurranse med en fjordhest som premie.
Forbrukerombudet ser flere negative sider ved denne typen markedsføring.
– Man skal være spesielt varsomt med konkurranser i reklame når det gjelder barn. Så vi må ta en runde med reklamebyrået og se om de kan få begrenset dette, sier Nergård.
Hun er også skeptisk til en hest som premie i en konkurranse rettet mot barn.
– En hest egner seg ikke til utlodning. Det er uheldig både for dyret selv og dem som blir belemret med det, sier forbrukerombudet.
– En vinn-vinn-situasjon
Star Media Entertainment, som delte ut reklamen for Pennyklubben, mener det selskapet gjør er uproblematisk – fordi filmprodusenten samarbeider med Pennyklubben.
– Vi har en film som er en hestefilm, og et samarbeid med en klubb for hesteinteresserte. Produkt og samarbeidspartner går hånd i hånd. Det er en vinn-vinn-situasjon jeg ikke ser noe problem med, sier produktsjef Jørn Landbakk.
Han vektlegger at utdeling av reklamemateriell på kino ikke er noe nytt fenomen.
– Det med «giveaways» på kino har pågått siden tidenes morgen. Det er heller ikke noe kjøpsbetinget knyttet til det, sier Landbakk.
– Begrenset effekt
I 2003 gikk daværende barne- og familieminister Laila Dåvøy (KrF) inn for et lovforbud mot reklame på kinofilmer som er tillatt for barn under syv år.
Det ble imidlertid ikke noe av det, og da markedsføringsloven ble revidert i 2008 ble gjeldende praksis videreført.
Regjeringens begrunnelse for ikke å forby kinoreklame mot barn har vært begrenset påvirkningskraft i forhold til fjernsyn.
– Man har ikke vært så opptatt av å lovregulere reklame i forkant av kinoforestillinger siden kino er noe de fleste går på kun én gang i ny og ne. Det har dermed begrenset effekt, sa daværende statssekretær Wegard Harsvik (Ap) i Kulturdepartementet til VG i desember 2008.
- LES OGSÅ:
Hør saken fra Kulturnytt: