Colosseum kino i Oslo, Storsalen, søndag 28. august. Det er premierehelg for «Hodejegerne», og landets største kinosal er full av forventningsfulle kinogjengere.
Asle Vatn, her fra Amandaprisen 2010, er kritisk til måten Capa og Oslo Kino reklamerer for Maxbo.
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIXCarl Martin Klingberg i Capa sier denne nye typen kinoreklame er kommet for å bli.
Foto: capa.noEn Maxbo-«goodiebag» fra Colosseum kino.
Foto: Kirsti Falch-Nilsen / NRKDette bladet ble delt ut til publikum før premieren på barnefilmen «Til siste hinder» i Sandvika i august.
Foto: NRKAksel Hennie i «Hodejegerne».
Foto: FilmwebTre unge jenter fra kinoreklamefirmaet Capa står foran lerretet, rett før filmen skal starte. De lodder ut gavekort for byggevarekjeden Maxbo, og har lagt poser med reklamemateriell på stolene.
– Vinneren er rad 20, sete nummer sju! annonseres det. Salen reagerer med en blanding av hoderisting og applaus.
– Respekterer ikke filmen
Produsenten for «Hodejegerne» er svært kritisk til Oslo Kinos reklametaktikk.
– Et slik reklamestunt rett før filmen gir varemerkeavsmitting inn til filmen på en uheldig måte. Det finnes en grense for hvor kinoreklamen skal trenge inn, og det gjør noe med filmopplevelsen, sier Asle Vatn, produsent i Friland Film.
Vatn presiserer at han ikke er imot reklame som sådan.
– Vi har selv vurdert å gjøre tilsvarende ved å legge opp til en «filmen er sponset av»-spot. «Hodejegerne» er en stor film, så det ville gitt betydningsfulle penger for oss. Men av respekt for filmen valgte vi ikke å gjøre det, sier han.
Vil fortsette med slik reklame
Kataloger, gavekort og PR-agenter i levende live er en del av kinoenes nye reklamestrategi, forteller administrerende direktør i Capa, Carl Martin Klingberg.
– Det å overraske publikum og gi dem en følelse av at reklamen er en del av kinoopplevelsen er noe vi fortsetter å utvikle. Vi vil ikke bare vise film på lerretet, men ta i bruk andre flater og aktiviteter som også annonsører kan benytte seg av, sier han.
Et annet eksempel på slik markedsføring fant sted i forkant av premieren på barnefilmen «Til siste hinder» på Kino 1 i Sandvika 26. august, da reklameartikler fra Pennyklubben delt ut til publikum.
Klingberg sier han har fått positive tilbakemeldinger fra publikum på Maxbo-stuntet.
– Og når vi opplever at publikum på bred front med noen unntak synes det er gøyalt ser vi ikke noen spesiell grunn til å gjøre noen endringer, sier han.
– Positivt for publikum
Oslo Kino deler ikke Asle Vatns bekymringer om at en slik type markedsføring tett opp mot filmstart påvirker kinoopplevelsen.
– Vi forholder oss til avtalen vi har om kinoreklame med Capa, og har løpende dialog om ulike reklameinnslag. Men vi ser på dette som et positivt innslag for publikum, hvor to i salen kunne vinne et gavekort, sier Siril Bull Mathiesen, informasjon- og eventansvarlig i Oslo Kino.
Oslo Kino har en avtale om reklamedistribusjon med Capa fram til 2013. Asle Vatn er skuffet over selskapene, som han mener tar seg til rette utover hva de burde av hensyn til filmen.
– Jeg hadde trodd at Capa, et selskap som lever av reklame på film, i større grad ville respektert filmen enn det de gjør, sier filmprodusenten, og fortsetter:
– Denne saken avleder en viss debatt, og jeg regner med det også betyr noe når det gjelder hvordan Oslo Kino og Capa vil agere senere.
- LES OGSÅ:
Hør saken fra Kulturnytt: