Hopp til innhold

«Hodejegerne»-produsent kritisk til reklamestunt

Oslo Kino deler ut reklamemateriell for byggevarekjede i forkant av visninger. – De bryter en grense, mener «Hodejegerne»-produsent.

Maxbo-posen fra Colosseum kino

Denne posen med reklamemateriell fra byggevarekjeden Maxbo lå på setene til mange hundre publikummere under visningen av «Hodejegerne» på Colosseum kino 28. august. Posen inneholder Maxbos nyeste katalog, et fargekart fra malingprodusenten Jotun, og en liten pose vingummi fra Haribo.

Foto: Kirsti Falch-Nilsen / NRK

Colosseum kino i Oslo, Storsalen, søndag 28. august. Det er premierehelg for «Hodejegerne», og landets største kinosal er full av forventningsfulle kinogjengere.

Produsentene Asle Vatn (t.v.) og Christian Fredrik Martin (t.h.) fra Friland film

Asle Vatn, her fra Amandaprisen 2010, er kritisk til måten Capa og Oslo Kino reklamerer for Maxbo.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX
Carl Martin Klingberg

Carl Martin Klingberg i Capa sier denne nye typen kinoreklame er kommet for å bli.

Foto: capa.no
Maxbo-posen fra Colosseum kino

En Maxbo-«goodiebag» fra Colosseum kino.

Foto: Kirsti Falch-Nilsen / NRK
Pennyklubbens medlemsblad

Dette bladet ble delt ut til publikum før premieren på barnefilmen «Til siste hinder» i Sandvika i august.

Foto: NRK
Aksel Hennie i Hodejegerne

Aksel Hennie i «Hodejegerne».

Foto: Filmweb

Tre unge jenter fra kinoreklamefirmaet Capa står foran lerretet, rett før filmen skal starte. De lodder ut gavekort for byggevarekjeden Maxbo, og har lagt poser med reklamemateriell på stolene.

– Vinneren er rad 20, sete nummer sju! annonseres det. Salen reagerer med en blanding av hoderisting og applaus.

– Respekterer ikke filmen

Produsenten for «Hodejegerne» er svært kritisk til Oslo Kinos reklametaktikk.

– Et slik reklamestunt rett før filmen gir varemerkeavsmitting inn til filmen på en uheldig måte. Det finnes en grense for hvor kinoreklamen skal trenge inn, og det gjør noe med filmopplevelsen, sier Asle Vatn, produsent i Friland Film.

Vatn presiserer at han ikke er imot reklame som sådan.

– Vi har selv vurdert å gjøre tilsvarende ved å legge opp til en «filmen er sponset av»-spot. «Hodejegerne» er en stor film, så det ville gitt betydningsfulle penger for oss. Men av respekt for filmen valgte vi ikke å gjøre det, sier han.

Vil fortsette med slik reklame

Kataloger, gavekort og PR-agenter i levende live er en del av kinoenes nye reklamestrategi, forteller administrerende direktør i Capa, Carl Martin Klingberg.

– Det å overraske publikum og gi dem en følelse av at reklamen er en del av kinoopplevelsen er noe vi fortsetter å utvikle. Vi vil ikke bare vise film på lerretet, men ta i bruk andre flater og aktiviteter som også annonsører kan benytte seg av, sier han.

Et annet eksempel på slik markedsføring fant sted i forkant av premieren på barnefilmen «Til siste hinder» på Kino 1 i Sandvika 26. august, da reklameartikler fra Pennyklubben delt ut til publikum.

Klingberg sier han har fått positive tilbakemeldinger fra publikum på Maxbo-stuntet.

– Og når vi opplever at publikum på bred front med noen unntak synes det er gøyalt ser vi ikke noen spesiell grunn til å gjøre noen endringer, sier han.

– Positivt for publikum

Oslo Kino deler ikke Asle Vatns bekymringer om at en slik type markedsføring tett opp mot filmstart påvirker kinoopplevelsen.

– Vi forholder oss til avtalen vi har om kinoreklame med Capa, og har løpende dialog om ulike reklameinnslag. Men vi ser på dette som et positivt innslag for publikum, hvor to i salen kunne vinne et gavekort, sier Siril Bull Mathiesen, informasjon- og eventansvarlig i Oslo Kino.

Oslo Kino har en avtale om reklamedistribusjon med Capa fram til 2013. Asle Vatn er skuffet over selskapene, som han mener tar seg til rette utover hva de burde av hensyn til filmen.

– Jeg hadde trodd at Capa, et selskap som lever av reklame på film, i større grad ville respektert filmen enn det de gjør, sier filmprodusenten, og fortsetter:

– Denne saken avleder en viss debatt, og jeg regner med det også betyr noe når det gjelder hvordan Oslo Kino og Capa vil agere senere.

Hør saken fra Kulturnytt:

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka