Hopp til innhold

Sprikende åpningskonsert

Med klassisk, jazz og viser ble åpningskonserten til Risør Kammerfest en sprikende konsertopplevelse. Men noe var så bra at vi skulle ha hørt mye mer av det!

Kraggerud og Tomter

Den nye lederduoen i Risør var solister med Det Norske Kammerorkester.

Foto: NRK

Mannen som leverte Risørnivå av godt gammelt merke het Johannes Weisser. På scenen i den trange Risørkirken overbeviste den norske barytonsangeren med naturlig dramatisk innlevelse og nydelig klang i Mozartarien "Donne mie la fate a tanti" fra operaen "Cosi fan tutte".

Les mer: Kammerfest i P2

Johannes Weisser

Den norske barytonen Johannes Weisser leverte konsertens beste innslag, ifølge NRKs anmelder.

Foto: Fredrik Arff

Over til jazz

Sopranen Berit Norbakken Solset ble en god del blekere i sitt arieutdrag fra samme opera. Akustikken i kirken er krevende og avslører det meste. Uansett dvelte ikke konserten lenge ved dette, for da var det inn med jazz og Bellmannviser. Det må være for første gang i den klassiske, høyprofilerte Risørfestivalens historie!

Heller mer Weisser

Det var aldeles ikke dårlig fremført, jazzgitaristen Jon Eberson Group med vokalist Hilde Kjersem i spissen gjorde en fin og ganske sløy jazzversjon av Oscar Brown Jr.s 60-tallslåt "Forbidden Fruit". Det nye faste festivalorkesteret, Det Norske Kammerorkester, sang løssluppent nok med på refrenget. Men jeg skulle heller hatt dette som ekstranummer, og mer av Johannes Weissers lysende Mozartsang. Men det er en viss dreining mot en mindre klassisk-tung festivalprofil etter at Leif Ove Andsnes sluttet som kunstnerisk leder. Heldigvis får vi mer av Weisser senere i festivalen.

Malplasserte viser

Da Bellmanvisene dukket opp etter pause, føltes det som om veien fra kammermusikkens finstilte univers var brutt fullstendig. Visene ble fremført av Sveriges kapasiteter i visefaget, Mikael Samuelsen og Bengt Janson på akkordion. Men det bastante uttrykket og en stemme som ikke helt bar, ble malplassert i denne settingen.

Lederduo med glimt i øyet

Men mye ble hentet inn igjen da den nye lederduoen Henning Kraggerud og Lars Anders Tomter var solister i Mozarts stemningsfulle Sinfonia Concertante til slutt. Et litt vemodig stykke, men fremført med glimt i øyet ga oss en flik av hva kammermusikk kan utrette i samspill mellom scene og sal. Derfor gleder vi oss til mer fra festivalen.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.