Hopp til innhold

Hurtigruten sprenger alle rekorder!

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Over 2,5 millioner nordmenn var innom Hurtigruten minutt for minutt på NRK2 i helgen. - Helt sykt, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK.

Om du har sett på TV i helgen er sjansen stor for at du har vært innom programmet alle andre nordmenn også har sett på – Hurtigruten minutt for minutt har oppnådd seertall ingen ville turt å drømme om på forhånd.

Innseilingen og anløp av Ørnes i formiddag.

Mange følger med på nett og TV, men veldig mange bidrar også til folkelivet på land langs ruta til Hurtigruten.

Foto: Connie Slettan Olsen/Meløy kommune

I løpet av helgen har 2.542.000 millioner nordmenn vært innom direktesendingen på NRK2. Kanalens markedsandel er på hele 35%, mot 6% forrige helg. Toppen ble nådd klokken kvart på tolv natt til mandag. Da fulgte hele 692.000 mennesker sendingen, og båten som var innom Trollfjorden i Vesterålen, på vei til Sortland.

Med 35% markedsandel var NRK2 den desidert største norske TV-kanalen kanalen i helgen, for aller første gang.

− Jeg tror ikke vi klarer å ta inn over oss hvordan dette har slått an, sier NRK-sjef Rune Møklebust om bord i Hurtigruten til NRK.no.

Les også: ALLE vil se Hurtigruten!

- Tallet som virkelig får det til å gå rundt for meg er at sendingen har hatt 180.000 seere i snitt. Dette fra en kanal som i beste sendetid har 60.000 seere normalt sett, forteller analysesjef Kristian Tolonen i NRK.

Hva syns du om sendingen? Si din mening nederst i artikkelen!

Les: Bli med bak kamera på Hurtigruten

Rating NRK2 16-19. juni

Ratingen for NRK2 torsdag til søndag.

Foto: NRK

1 milliard sekunder

I tillegg til å gå direkte på NRK2, vises også skipets reise direkte på nett. Der har sendingen til nå blitt vist i nesten en milliard sekunder, noe som tilsvarer 30 år med tv-seing! Tilsammen har sendingen 1,5 millioner avspillinger fra torsdag til mandag. På søndag hadde nrk.no/hurtigruten 195.000 unike brukere.

- Men dette er gjennom helgen, da de fleste er hjemme, og har en stor tv de kan se på. Det blir mer spennende å se på tallene i formiddag, når folk er på jobb. Jeg blir ikke overrasket om nettallene blir store i dag, sier Tolonnen.

Frontredaktør Frank Gander i NRK.no er fornøyd med de høye tallene.

- En tv-sending med fascinerende innhold, kombinert med muligheten til felleskap og samsnakk både på nrk.no og andre sosiale medier, har gjort denne sendingen til en vinner – også på nett. Siden torsdag er det publisert mer enn 20.000 brukerskapte meldinger på NRK.no som dreier seg om Hurtigruten-sendingene. Et tegn på at NRK har flyttet seg fra kringkasting til dialog, sier han.

Følg turen her: nrk.no/hurtigruten

Populært i hele verden

Bak kulissene å Hurtigruten

herfra sitter NRKs folk og lager sendingen.

Foto: Unni Arnøy/Kaia A. Høyheim

Nettallene viser også at NRKs uvanlige direktesending har mange seere i utlandet. 46% av brukerne på nett sitter nemlig andre steder i verden. De største landene er Danmark (7%), USA (4%), Tyskland (4%), Storbritannia (4%) og Frankrike (4%)

Fra hele verden skrives det artikler om ’nordmennenes noe spesielle tv-preferanser’.

”Hvis du noensinne har mistenkt norsk tv for å mangle spenning kan det hende du har rett – deres siste tv-hit er en direkteoverføring av et veldig tregt cruise”, skriver den britiske gratisavisen Metro.

Les også: Storsuksess for verdensfenomenet Hurtigruten

I Sør-Korea har travle t-banepassasjerer fått sjansen til å sette seg ned og nyte den norske naturen på en av Seouls mest trevle t-banestasjoner. 100.000 passasjerer besøker daglig stasjonen, der Hurtigruten streames direkte.

Les: Sørkoreanerne følger Hurtigruten direkte fra t-banen

Les også: "One of the most creative tourism promotions ever seen on these shores."

NRK.no har vært i kontakt med nordmenn som nyter hurtigruteturen fra utlandet. Blant dem som følger med er Grete Rappe Anai i Japan.

– Det er et vakkert avbrekk til vår tsunamirammede verden, forteller hun

Les: - Vi ler og gråter om hverandre


Tar over de sosiale medier

Hurtigrutegruppe på Facebook

'Vil du bidra til å gjøre Tromsø til TV-stjerne' lyder navnet på Facebookgruppa som vil mobilisere tromsøværinger til å møte opp på kaia mandag.

At mange følger med på Hurtigruten gjenspeiles også på de sosiale medier. Hashtagen #Hurtigruten har ligget på topp over de mest populære ordene på Twitter siden avreise fra Bergen torsdag, og etter hvert som båten beveger seg nordover, dukker stedsnavn opp på topp 10, slik som #Stokmarknes, #Sortland og #Trollfjorden. Natt til søndag (mellom 00 og 01) kom det en Hurtigruten-tweet per sjette sekund.

Facebook-gruppen ”Hurtigruten Minutt for minutt” har i skrivende stund over 44.000 tilhengere, og en rekke arrangementer har blitt opprettet for å mobilisere lokalbefolkningen til å møte opp når båten ankommer deres hjemsted.

Vil oppleve turen selv

Video Hurtigruta forbi Stad

Mange vil oppleve den norske naturen på nært hold. Her fra da Hurtigruten passerte Stadt.

Foto: Nyhetsspiller

Etter å ha sittet benket foran tv'n, er mange interessert i å oppleve sjøreisen selv, i levende live.

– Vi merker stor pågang på billettkontoret, men vi har ingen konkrete tall ennå. Det er også vanskelig å si når vi kan se en eventuell effekt. Dette handler jo om folks ferie, og hvor lang tid i forveien den planlegges, varierer bok, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA.

I tillegg til døgnbemannet ordretelefon, deltar rederiet også aktivt på sosiale medier.

– Til enhver tid under sendingen sitter to personer og tvitrer under navnet HurtigrutenLive og svarer på spørsmål fra publikum, sier Norum og legger til at også selskapets nettside har betydelig større pågang enn vanlig.

Iskald vannskitur

Borat og apekatt ved Hurtigruten

Mange finner på artige stunt når Hurtigruten passerer.

Foto: Angelica Kvernø

I tillegg benytter mange seg av sjansen til å møte opp når båten passerer. Blant disse er Erik Hansen fra Lofoten, som da Hurtigruten passerte søndag kveld, hev seg rundt og fikk på seg vannski og en noe uvanlig badedrakt.

– Vi må jo skape litt liv når Hurtigruten kommer stappfull med kamera inn til Vesterålen, sier han.

Les saken: Lokal «Borat» vakte oppsikt

Hva syns du om Hurtigruten minutt for minutt? Si din mening under!

Kulturstrøm

  • 3,7 millioner til fem filmproduksjoner

    Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISF) har bevilget 3,7 millioner norske kroner i årets første bevilgningsrunde. To kortfilmer, en tv-serie og to langfilmer får bevilgning.

    Det skriver ISFI i en pressemelding.

  • YouTube krever merking av KI-innhold

    De som publiserer på YouTube fremover, må huke av om innholdet er manipulert eller endret for å tydeliggjøre hva som er skapt ved hjelp av kunstig intelligens.

    – Seerne får stadig mer behov for åpenhet om hvorvidt det de ser på, er manipulert eller syntetisk, skriver selskapet på sin blogg.

    Den nye merkingen vil gjelde videoer hvor det kan være tvil om det man ser virkelig er ekte, for eksempel såkalt deepfake, hvor en kjent person sier noe vedkommende aldri har sagt.

    Det vil ikke gjelde videoer som åpenbart er manipulert, som for eksempel animasjonsvideoer, skjønnhetsfilter og spesialeffekter.

    (NTB)

  • Kvinnegruppa Ottar har anmeldt pornografisk russebuss

    Kvinnegruppa Ottar har anmeldt en russebuss fra Bryne som skal ha en pornografisk illustrasjon på siden av bussen.

    De har videresendt anmeldelsen, som de leverte til Sørvest politidistrikt, til Stavanger Aftenblad.

    Gruppa mener at illustrasjonen på utsiden av bussen bryter med straffeloven paragraf 317 om pornografi og paragraf 318 om utstillingsforbud av bilder av eksplisitt seksualisert karakter.

    – Kvinnegruppa Ottar reagerer kraftig på at noen skal kunne kjøre rundt i offentligheten med sitt kvinnefiendtlige budskap, skriver de i anmeldelsen.

    20 russegutter på Bryne vidaregåande skule har brukt omkring 3 millioner kroner på bussen. Guttene har tidligere sagt til Stavanger Aftenblad at foreldrene deres ikke er så begeistret for eksteriøret på bussen.(NTB)