Erik Bye-melodien «Vår beste dag» er sentral i en ny profil-kampanje fra NRK. Du har kanskje sett den allerede, på NRK1. Det er en kampanje som skal bidra til at folk reflekterer over hvordan NRK gjør dagen bedre for dem.
Det nye NRK-slagordet er «Gjør dagen bedre – NRK», og om du hører etter drar du kanskje kjensel på Marit Larsen, som har laget sin tolkning av Erik Bye-melodien.
- Treffer rett i hjertet
- Jeg satte veldig pris på dette glimrende initiativet fra NRK - Erik Byes originalversjon treffer meg rett i hjertet, sier Larsen som har fått med Morten Qvenild på piano og som produsent.
- Det var også en sann glede å få samarbeide med Morten Qvenild, som jeg har hatt stor respekt for i lang tid, sier hun.
Hør Marit Larsens versjon av «Vår beste dag»:
Prosjektledere for profilkampanjen, Asbjørn Aga, er svært fornøyd med valget av låt for kampanjen.
- Et unisont «ja»
–Vi jaktet på en låt til kampanjen, og vi hørte på en rekker norske sanger. Når vi hørte denne sangen første gang runget det et unisont «ja» fra alle som var i rommet.
«Vår beste dag» er åpningslåta på albumet som skulle bli Bye sin siste plateinnspilling - «Støv og stjerner» fra 2003. Til Erik Bye sin tekst var det Jon Kirkebø Rosslund som hadde skrevet melodien, mens Sigbjørn Tveite var produsent.
Året etter døde musikeren, dikteren og NRK-personligheten, som gjerne ble karakterisert som en «høvding» i norsk kulturliv.
- Marit Larsens tolkning av låten er vakker. Hun har beholdt den nerven Erik Bye sto for, og samtidig gitt den et tydelig strøk av seg selv – gjennom å dra melodien i nye retninger, mener NRK P3s musikksjef Mats Borch Bugge.
- Dynamikken mellom det mosemyke kompet og Marits crispe stemme er lekker, den hinter om ren, norsk natur, sier han videre.
- Strimer av lys
- Marit Larsen sin versjon av Erik Byes «Vår beste dag». Nydelig sak. Mørk som vinternatta, men med strimer av lys, sa sjef for NRKs Ung-avdeling, Håkon Moslet på Twitter.
- Les mer om Erik Bye!
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Kampanjen melodien nå er en del av, er satt i gang etter ønske fra kringkastingssjefen. NRK ønsker i større grad å synliggjøre hva bedriften gjør og står for som allmennkringkaster.
- Er også en oppfordring
- Slagordet «Gjør dagen bedre – NRK» som er valgt for kampanjen, er både en påstand om at NRK gjør dagen bedre for vårt publikum, men også en oppfordring til den enkelte om å gjøre dagen bedre for andre, sier markedssjef i NRK, Anne Britt Osland.
- En bedre dag kan være veldig mye forskjellig for forskjellige folk i forskjellige livssituasjoner. Det kan være et smil i forbifarten eller det kan være noe stort som betyr en stor forskjell. NRK har en rolle i samfunnet som er mer enn det enkelte innhold på TV, radio og nett. Gjennom å informere, utfordre, underholde og engasjere er NRK en del av folks liv og felles referanserammer, sier hun videre