Ekspertenes funn støtter forklaringen til den rumenske kvinnen som forklarte at hun brente kunstverk verdt flere hundre millioner for å skjule sønnens tyveri.
– Vi har samlet overveldende bevis på at tre av de syv maleriene ble ødelagt i brannen, sier Gheorghe Niculescu til Reuters.
Niculescu er leder av Romanias nasjonale etterforskningssenter i fysikk og kjemi, og har undersøkt asken som ble funnet av politiet.
Så langt kan ikke etterforskerne si hvilke av maleriene de har funnet i asken. Det var i forrige uke at nyheten om den store kunstdestruksjonen kom til overflaten.
Malerier signert blant annet Monet, Gauguin, Picasso og Matisse ble stjålet fra Rotterdam Kunsthal museum i 2012.
Forbrytermoren skal ha satt seg fore å ødelegge bevismaterialet da sønnen ble arrestert for tyveriet, og gravde opp maleriene fra sitt skjulested, for deretter å sette fyr på dem.
I bildeserien ovenfor ser du hvilke bilder som forsvant.
Direktøren for Romanias Nasjonalmuseum, Ernest Oberlander-Tarnoveanu, uttalte at ildspåsettelsen var en «en forbrytelse mot menneskeheten» dersom det viste seg å stemme at kvinnen hadde brent opp maleriene.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sikre i sin sak
Ekspertene slår nå fast at det er bildene fra Rotterdam Kunsthal som er funnet. Bildene var lånt fra en privat samling i anledning museets 20 års-jubileum, og skal ha en verdi på mellom 100 og 200 millioner euro.
Ifølge Gheorghe Niculescu har de funnet spikre som ble brukt til å feste maleriene til trerammene, og dette er et sikkert bevis på det er de stjålne maleriene som er funnet.
– Formen, at de er laget manuelt og metallene som spikrene er laget av, har ledet oss til konklusjonen om at det er de savnede maleriene, sier Niculescu til Reuters.
Han forteller videre at de har brukt forskjellige røntgenmetoder for å undersøke verkene, samt elektronisk og optisk mikroskopi utført av landets kunsteksperter, og at det ikke kan være noen tvil om konklusjonen.
De stjålne verkene var Picassos "Tête d'Arlequin", Matisses "La Liseuse en Blanc et Jaune", Monets "Waterloo Bridge, London" and "Charing Cross Bridge, London", Gauguins "Femme devant une fenêtre ouverte", De Haans "Autoportrait" and Freuds "Woman with Eyes Closed".
Politiet har tidligere uttalt at kunstverkene sannsynligvis ville komme til rette igjen, siden maleriene var så kjente at det ville være nærmest umulig å selge dem videre.
Men konklusjonen fra de rumenske ekspertene har nå knust alt håp om at verkene ville bli funnet i samme tilstand som da de forsvant.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Plasserte maleriene i ovnen
Den mistenkte kvinnen skal ha skjult kunstverkene i et øde hus og på en kirkegård. Men da politiet begynte å lete etter maleriene rundt om i landsbyen hennes, skal hun ha gravd dem opp og tent på dem.
– Jeg plasserte kofferten som inneholdt maleriene i ovnen og la inn noe ved, tøfler og gummisko og venta til det hele var brent opp, sier den mistenkte til det rumenske nyhetsbyrået Mediafax.