Hopp til innhold

Norsk kvinne gikk mot strømmen og ble flypioner med eget flyselskap

Hun var første norske kvinne med eget fly, og overlevde to flystyrter. I tillegg ble hun anklaget for landssvik etter andre verdenskrig. Men hvem var egentlig Gidsken Jakobsen?

Gidsken Jacobsen fran Narvik var et kjent navn i Norge på 1930-tallet. Hun var blant annet den første norske kvinnen med sitt eget flyselskap.

VIDEO: Gidsken Jakobsen var den første norske kvinne med eget fly. Hun overlevde to flystyrter.

Gidsken på flyskole i Sverige

Gidsken tok flysertifikat som 20-åring. Her på flyskole i Sverige.

Foto: Flimmer film AS

I NRKs programserie «Glemte helter» blir vi kjent med den kvinnen fra Narvik som fulgte drømmen og ble pilot. Fly var uvanlige farkoster på 1930-tallet, og man så sjelden kvinner bak spakene. I 1929, tok Gidsken Jakobsen flysertifikat som første norske kvinne allerede som 20-åring. Kort tid etter ble hun den første kvinnen i Norge med sitt eget fly, «Måsen».

I jobben med å avdekke mer av historien om Gidsken Jakobsen dukket det opp mye spennende.

– Gidsken hadde en vill og utypisk historie for en kvinne på den tiden, så for oss var det nesten ikke til å tro, forteller regissør Paulo Chavarria til NRK.no.

At en kvinne fra Nord-Norge ble en pioner for luftfart i Norge på den tiden er unikt.

– Luftfart og flyging har gjennom alle tider har vært uhyre mannsdominert, og er en av de mest dominerende yrkene fortsatt i dag. At det kom en kvinne var en ting, men i tillegg kom hun fra Nord-Norge. Vanligvis startet nye ting i sentrale deler av landet, sier førstekonservator ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø og biograf, Olav Gynnild til NRK.no.

Drev taxi

I 1932 etablerte hun som første kvinne i Norge, sitt eget flyselskap, Nord-Norge Aero. Med stuntpiloten Birger Johnsen, som hun senere ble sammen med, begynte hun våren 1933 med taxi-flyging fra Balestrand. Da de skulle teste ut en ny propell gikk det fryktelig galt.

Ved 900 meters høyde smalt det og hele motoren løsnet og falt i vannet. Mens flyet styrtet mot klarte de å stabilisere vekten i flyet, og endte opp med det Gidsken selv kalte en mykere landing enn de hadde hatt tidligere. I ettertid er det funnet gamle motordeler fra Balestrand som trolig tilhørte dette flyet.

(Saken fortsetter etter bildet)

Gidsken Jakobsen i Balestrand

Her er Gidsken Jakobsen (i midten) ved Balestrand hvor hun drev taxi-flyging.

Foto: Flimmer film AS

Sporene ledet til Norsk Luftfartsmuseum i Bodø som ikke tidligere hadde hørt om disse delene. De kunne bekrefte at de tilhørte Gidskens fly. Regissør Chavarria er glad for at «Glemte helter» har kunnet bidra i historien om flypioneren fra Narvik.

– Det er veldig givende at vi kunne gi noe tilbake til museet, og finne enda en bit av puslespillet i Gidskens liv, sier regissør han.

Tok slutt

Styrten ødela flyet, samtidig som ryktet hennes fikk en knekk, men målet hennes var fortsatt å få til ruteflygninger i Nord-Norge. I 1936 dro hun sammen med Birger til USA for å kjøpe et nytt fly de kunne bruke til turistflygning.

På veien tok forholdet slutt, men Gidsken fikk likevel med seg et fly tilbake som hun døpte «Narvik». Sommeren samme år startet hun turistflygning med base i Olden. Men på en tur med to passasjerer, på vei langs Geirangerfjorden for å speide etter turistbåter, skjedde det fatale. Flyet tippet rundt i vannet, og med cockpiten under vann stod livene deres i fare.

Gidsken og passasjerene overlevde, men hendelsen tok knekken på hele flyvirksomheten hennes.

Paulo Chavarria, Narvik

Regissør Paulo Chavarria under opptak i Gidskens hjemby Narvik.

Foto: Flimmer film AS

Til tross for flyhavari og uflaks ellers i livet kjempet hun seg videre. Regissør Chavarria ble overrasket over styrken hun hadde som kvinne på den tiden.

– Hun var en veldig utypisk kvinnemodell på den tiden. Nå er vi mer vant til å høre historier om sterke kvinner som kjører sitt eget løp, og som velger karriere foran familie. Men det var ikke vanlig på den tiden, og mange kvinner og menn reagerte derfor på mye av det Gidsken gjorde. Jeg har vokst opp i en tid der hardtarbeidende kvinner er vanlig, så for meg å oppdage dette var et lite slag i trynet, sier han.

Ble fengslet for landssvik

Etter styrten flyttet hun tilbake til Narvik for å jobbe for faren. Like før andre verdenskrig brøt ut ble faren hennes syk, og døde noen år senere. Gidsken ble tvunget til å fortsette handelen og prøvde så godt hun kunne å holde familiebedriften oppe. Men det var ikke lett, og hun måtte holde seg fast i det lille hun hadde.

Like etter krigen ble hun arrestert og tiltalt for landssvik, mistenkt for å ha drevet handel med fienden og for å være spion for tysk etterretning før krigen brøt ut. Hun satt i fengsel i et halvt år, men saken ble til slutt henlagt på grunn av bevisets stilling, og fordi hun drev handel også før krigen.

Gidsken Jakobsen landssvik

Dokumentet som viser at landssviksaken mot Gidsken ble henlagt.

Foto: Flimmer film AS

Gynnild tror dette er mye av grunnen til at historien hennes ikke er kjent for så mange.

– Gjennom arbeidet i farens bedrift kom Gidsken i kontakt med tyskere. Da eksporterte hun fisk til Tyskland, og ekspederte tyske fly i Narvik. Dette førte til anklager om landssvik, samtidig som mannlige flygere under andre verdenskrig kom mer og mer i forgrunnen. Det var dem som ble sett på som helter, og dette overskygget nok hennes oppnåelser, forteller han.

Selv mente Gidsken at hun var så urettferdig behandlet i livet som mennesket kan bli. En onsdag i juni 1990 døde hun, 81 år gammel.

Økende interesse

Gjennom handlingene sine kan hun ha vært en forgjenger for likestilling mellom menn og kvinner i Norge. Hun utfordret et mannsdominert yrke, og viste andre kvinner at det var mulig å lykkes.

– Men hun kjempet ikke veldig tydelig for kvinners rettigheter, og stod ikke på barrikadene og kjempet for kvinners rettigheter. Derimot uttalte hun i intervjuer at kvinner burde holde seg til ekteskap og bli hjemme. Så det hun sa pekte i en litt annen retning enn det hun gjorde. Og det er jo litt merkelig, sier Gynnild.

Gidsken Jakobsen

Landssviksaken preget resten av Gidskens liv. Men hun hadde også mye glede av å være pilot.

Foto: Flimmer film AS

– Det som er interessant i aviser på den tiden var at folk hadde vanskelig for å sette ord på det de så. De greide ikke å plassere henne, og hun ble oppfattet som mystisk og spennende. Hun ble oppfattet som et interessant menneske, men de mannlige journalistene beskrev henne ofte med forminskende ord og vendinger av typen «liten, søt pike».

Som førstekonservator på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø ser Gynnild en stor interesse for Gidskens historie. Ifølge ham er mange interessert og synes det er spennende.

– I dag opplever jeg en slags renessanse. Det er en fornyet interesse for slike historier generelt, sier han.

  • Se «Glemte helter» på NRK 1 i kveld klokken 21.30.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.