Hopp til innhold

JazzCode – Being Here

Vår store saksofonist Knut Riisnæs er en som dessverre til de grader ikke renner ned platestudio, derfor er forventningene på topp når han nå stiller opp i kvartetten JazzCode på initiativ fra trommeslager Carl Størmer.

Carl Størmer
Foto: JazzCode

Hør anmeldelsen

Lars Jansson
Foto: JazzCode

Koblet med den svenske pianist Lars Jansson og trønderbassist Mats Eilertsen byr de på tolv håndplukkede låter med jazzhistoriske perspektiver. Her er Charlie Parker-bebop og John Coltrane-utfordringer, nyere amerikanske komposisjoner, gamle standards og pianist Janssons selvkomponerte temaer, heriblant en litt stusslig åpningslåt hvor det skjer forbausende lite. Men så tar Jazzcode-kvartetten til de grader av!

Overrasker

Knut Riisnæs

Knut Riisnæs

Foto: JazzCode

Allerede i temapresentasjonen av ”Willow weep for me” går Knut Riisnæs inn i en oktavlek som gir nye perspektiver til den gamle klassikeren, og siden løfter han låta til store høyder. I det hele tatt har Riisnæs en utrolig evne til alltid å overraske. Som en komponist snur og vender han på motivene, utvikler sine improviserte linjer effektivt og skaper lytterforventninger som han nettopp ikke innfrir, men velger andre og smartere veier. Iblant tar han oss til full ekstase, som i Tom Harrells Moon Alley. Andre ganger er det som om Knut Riisnæs ikke tenner helt og gir seg etter et par runder – for eksempel i Parker-bluesen Au Privave som nesten kunne vært redigert bort - den blir bare et pliktløp.

Blinkskudd

En komposisjon av den kanadiske norgesvennen Kenny Wheeler svinger godt, selv om Lars Jansson forstyrrer sin egen pianosolo med unødig mye grynting – Keith Jarrett har åpenbart vært skoledannende også i Sverige. Jansons ballade Hilda Smiles blir vel klisjéfylt og konvensjonell, mens gamle Green Dolphin Street byr på fullt kjør og viser Rainbow-produksjon på sitt beste – med fulltonende bassopptak og tett trommelyd. Jeg savner mer gjennomarbeidede avslutninger på flere av låtene og skjønner jo at det ikke ligger langt samarbeid bak denne produksjonen. Men som uhøytidelig jazztreff er Jazzcode-kvartettens Being Here et blinkskudd. Iblant trengs det faktisk ikke mer.

Jazzcode

JazzCode, f.v: Knut Riisnæs, Mats Eilertsen, Carl Størmer, Lars Jansson

Foto: Jazzcode
  • JAZZCODE - BEING HERE
  • Knut Riisnæs, tenorsax
  • Lars Jansson, piano
  • Mats Eilertsen, bass
  • Carl Størmer, trommer
  • NOJAC 1104

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska