Hopp til innhold

Antonsen og Storaas - Dialogues

Duke Ellington og Count Basie har gjort det, Chick Corea og Herbie Hancock også. Derfor er det stor forventning når to giganter i nordnorsk og vestnorsk jazz gjør det samme: Setter seg til hver sitt flygel og går inn i utfordrende jazzpianist-dialog.

Ivar Antonsen

Ivar Antonsen (65) fra Fauske, etter 20 år i California nå i Oslo.

Foto: Ponca Jazz Records

Hør anmeldelsen

Duettene har lange tradisjoner i jazzhistorien, og den krevende formen videreføres nå av pianistene Ivar Antonsen og Vigleik Storaas. Det kreves mot og selvsikkerhet for å stille opp i en slik situasjon. Heldigvis arter det seg her verken som konkurranse eller musikalsk mannjevning – den 65-årige Ivar Antonsen fra Fauske og hans innpå 20 år yngre makker Vigleik Storaas fra Bergen sitter pianistisk like trygt ved tangentene, med teknisk briljans og harmonisk oversikt så det mer enn holder.

Vigleik Storaas

Vigleik Storaas (47) fra Bergen.

Foto: Alf Solbakken / Ponca Jazz Records

Nytt og gammelt

Hva byr de så på? Jo, tre originalkomposisjoner hver, pluss tre velkjente låter fra jazzens standardrepertoar – og en ukjent. Vigleik Storaas-temaet Whenever bringer tanken til Chick Coreas spanske klang- og rytmeverden, og Ivar Antonsen følger beslektet opp med sin Up and Running. Storaas svarer med en tenksom vals, mens Antonsen blir spenstig og småintrikat i Stepping Stones hvor det virkelig tar av. Innimellom får Dave Brubeck-klassikeren In Your Own Sweet Way kjørt seg, friskt harmonisert i 3-, 4- og 5-delt takt.

Savner ting

Allikevel blir jeg ikke helt tatt av musikken. Jeg savner større kontraster i uttrykket, mer dynamikk, rikere klangbehandling og flere overraskelser. Og jeg lurer på om det skyldes en manglende producer med et kritisk lyttende øre og kreative tilbakemeldinger til musikerne i studio. Lydopptaket fra Norges Musikkhøgskole virker ellers litt hardt og kunne tålt mer luft og varme. Og mens jeg er i det furtne hjørnet: Plateomslaget er en studie i forspilte muligheter, både tekstlig og fotografisk.

Beleven dialog

Men når slutten er god er allting godt, og på de to siste av de ti stykkene blir dialogen virkelig beleven. Balladen Angel Eyes løftes til store høyder med praktfulle improvisasjoner over radikal reharmonisering. Og prikken over i’en settes i Jerome Kerns evige utfordring All the things you are, med både samtidig og solistisk improvisasjon, kreative rolleskift og variert komping hvor det skjer fantastiske ting.

Hva sier dette? Jo, at om de i sine dialoger ikke viser seg som verdens mest medrivende låtskrivere, så er pianistene Ivar Antonsen og Vigleik Storaas blant våre største som nettopp det – jazzpianister.

  • Ivar Antonsen og Vigleik Storaas - Dialogues
    Foto: Alf Solbakken / Ponca Jazz Records
    Ivar Antonsen og Vigleik Storaas: DIALOGUES
  • Ponca Jazz Records PJRCD 118

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska