NRK Brennpunkt og NRK Finnmark offentliggjør i dag utsagn fra flere nye vitner som kaster lys over det som skjedde den 11. mars 1982. Tre offentlige granskninger av ulykken har alle konkludert med at det ikke var annen flytrafikk i området på havaritidspunktet. Opplysninger NRK sender i dag, viser at denne konklusjonen var feil.
Satte flyene på bakken
|
Harrier, som kan ta av og lande vertikalt |
Den dagen ulykken skjedde, pågikk det en større Nato-øvelse i Troms og Nordland. Store styrker fra blant annet det britiske Royal Air Force drev taktiske flyøvelser i norsk luftrom. Blant annet brukte britene den helt særegne flytypen Harrier, som kan ta av og lande uten rullebane samt stå stille i luften som et helikopter.
For ikke å provosere Sovjetunionen, hadde Norge under den kalde krigen nedlagt forbud mot alliert flytrafikk øst for 24 grader øst i Finnmark.
|
Per Gavin fra sin tjenestetid i Forsvaret |
Tidligere major i Luftforsvaret, Per Gavin, satt som stasjonssjef på Luftforsvarets stasjon på Sørreisa i Troms ulykkesdagen. Han satt selv ved radarskopet. For første gang står Gavin åpent fram og forteller om det som skjedde:
|
Per Gavin |
- Jeg hadde hovedansvaret for all øvingstrafikk i øvingsområdet. Jeg oppdaget plutselig at jeg fikk trafikk fra Tromsø. To fly tok av fra Tromsø og fløy østover. Det viste seg at dette var britiske Harrier-fly. Dette var helt utenfor alt av øvingsreglement. Etter en stund fikk jeg en telefon fra Kautokeino, der de kunne fortelle at de hadde sett flyene nord av seg, fortsatt på vei østover. Jeg ringte da til skvadronssjefen for de britiske luftstyrkene under militærøvelsen og beordret de to flyene på bakken. Dette aksepterte han øyeblikkelig.
Brennpunkt har ettergått Per Gavins historie og fått den bekrefet fra en rekke uavhengige kilder. To andre av dem som var på vakt på Sørreisa den aktuelle dagen har bekreftet Gavins fremstilling når det gjelder flyene som tok av fra Langnes, fløy østover, og meldingen som kom fra radaren i Kautokeino om at Harrierflyene nå befant seg i forbudt område.
Ba om prioritert landing
Kort tid etter ber et av Harrier-flyene om en såkalt prioritert landing på Tromsø lufthavn. Per Gavin snakker selv med flyet. Piloten svarer aldri på Gavins spørsmål om hva som er galt. En Widerøe-pilot som nettopp har landet sin maskin står på Tromsø lufthavn og ser på landingen. Han forteller til NRK at det militære jagerflyet raskt blir tatt hånd om av bakkepersonell og stuet inn i en hangar.
Radar i Vardø så ekko
Ved Luftforsvarets
|
Luftforsvarets radar i Vardø |
radaranlegg i Vardø sitter en radaroperatør og ser et ukjent ekko på havaristedet rett etter ulykken.
Stasjonen sender brev om dette til Flyhavarikommisjonen dagen etter ulykken. NRK offentliggjør i dag innholdet i brevet. Der skriver Luftforsvarets stasjon i Vardø: "Mellom kl 1325 og 1328 lokal tid fikk radaroperatøren inn et ekko på radar som beveget seg nordvestover fra området Berlevåg." Ekkoet kunne sees i 48 sekunder før det ble borte fra radaren.
Dokumentasjon fra Forsvarets E-tjeneste
NRK bringer imidlertid ytterligere dokumentasjon på at det faktisk var britisk flytrafikk ved havaristedet den 11. mars 1982. En tidligere vaktsjef ved Forsvarets Etterretningstjeneste i Vardø skrev i et brev til sine overordnede at det var vanlig at allierte fly brøt flyforbudsreglene i Finnmark. Han skriver samtidig i brevet at "det ble foretatt flyvning til Tanafjordområdet den dagen Mehamnulykken skjedde". De ansatte hadde snakket seg i mellom etter ulykken, og blitt enige om at "det var jævlig" hvis de britiske flyene var involvert i ulykken og at Forsvaret ville dekke over dette bare fordi det ikke var tillatt for Nato-fly å dra på tokt øst for 24 grader øst.
- Ulykken må granskes på nytt
Leder av Stortingets
kontroll-og konstitusjonskomité, Ågot Valle (SV), mener Brennpunkts opplysninger er så oppsiktsvekkende at hun vil ta dette opp i Stortinget. - Ulykken må granskes på nytt, sier hun.
Skrevet av
Eirik Palm,
Bill Iversen,
Ståle Hansen og
Jakob Arvola