Luftforsvarets radar i Vardø fanget opp et ekko av et fly i stor høyde samtidig som Mehamnulykken fant sted.
Radaroperatøren som var på vakt ulykkesdagen i mars ble aldri avhørt av flyhavarikommisjonen, til tross for at hans observasjon ble nedtegnet umiddelbart etter at Widerøes Twin Otter ble meldt savnet.
11. mars 1982. Like før klokka 13.30 får vakthavende radaroperatør Geir Glorvigsmoen opp et uvanlig signal på skjermen. Ved vestbredden av Tanafjorden registreres et fly som vises i 48 sekunder før det forsvinner. Den ordinære flytrafikken går for lavt til å slå inn på vardøradaren, så Glorviksmoen merker seg hendelsen.
|
Selius Samuelsen |
I følge flyhavarikommisjonens rapport fløy Widerøes Twin-Otter, ulykkesflyet, unormalt lavt minuttene før det styrtet i havet. Fiskeren Selius Samuelsen på vei over Tanafjorden ser Widerøes Twin Otter i lav høyde. Men han har også forklart at han ser et jagerfly komme etter, smelte sammen med passasjerflyet, for så å gjøre en rask oppstigning.
Klassisk nødmanøver
Rask oppstigning for å vinne høyde er en klassisk nødmanøver for jagerfly i en kritisk situasjon. På radaren i Vardø blir det på ulykkesdagen spørsmål om de har sett noe uvanlig, og Glorviksmoen forteller om flyet han så like i nærheten av ulykkesstedet.
Av
Geir Jørgensen