skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Luftforsvarets radar i Vardø fanget opp et ekko av et fly i stor høyde samtidig som Mehamnulykken fant sted.
Radaroperatøren som var på vakt ulykkesdagen i mars ble aldri avhørt av flyhavarikommisjonen, til tross for at hans observasjon ble nedtegnet umiddelbart etter at Widerøes Twin Otter ble meldt savnet.

Publisert 12.12.2002 16:31. Oppdatert 12.12.2002 17:07.
11. mars 1982. Like før klokka 13.30 får vakthavende radaroperatør Geir Glorvigsmoen opp et uvanlig signal på skjermen. Ved vestbredden av Tanafjorden registreres et fly som vises i 48 sekunder før det forsvinner. Den ordinære flytrafikken går for lavt til å slå inn på vardøradaren, så Glorviksmoen merker seg hendelsen.

Selius Samuelsen
I følge flyhavarikommisjonens rapport fløy Widerøes Twin-Otter, ulykkesflyet, unormalt lavt minuttene før det styrtet i havet. Fiskeren Selius Samuelsen på vei over Tanafjorden ser Widerøes Twin Otter i lav høyde. Men han har også forklart at han ser et jagerfly komme etter, smelte sammen med passasjerflyet, for så å gjøre en rask oppstigning.

Klassisk nødmanøver

Rask oppstigning for å vinne høyde er en klassisk nødmanøver for jagerfly i en kritisk situasjon. På radaren i Vardø blir det på ulykkesdagen spørsmål om de har sett noe uvanlig, og Glorviksmoen forteller om flyet han så like i nærheten av ulykkesstedet.

Av Geir Jørgensen

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no