Av
Astrid Marie Holand
En etter en har vaktmannskapene på radarstasjonen i Sørreisa avvist at jagerfly var på kollisjonskurs med Widerøe-maskinen den skjebnesvangre dagen i 1982. Blant dem er tidligere radaroperatør Ivar Fredriksen.
Fulgte radarskjermen ulykkesdagen
Vaktloggen viser at Fredriksen satt foran radarskjermen i operasjonsrommet på radarstasjonen i Sørreisa 11. mars 1982, den dagen et Twin Otter-fly havarerte ved Gamvik i Finmark. I
høringene i Bodø i går, ble Fredriksen konfrontert med observasjonene hans tidligere sjef, Per Gavin, fortalte om i NRK Brennpunkt høsten 2002.
Avviser påstander om jagerflyobservasjon
Gavin sa han satt foran en radarskjerm da han oppdaget to britiske jagerfly som lettet fra Tromsø og beveget seg østover mot Finnmark. Fredriksen er den sjuende i vaktlaget på Sørreisa-stasjonen den aktuelle dagen som benekter at noe slikt ble registrert da.
Kommisjonsleder Gaute Gregusson gikk i går så langt som til å spørre Fredriksen om de tidligere kollegene hadde samordnet sine forklaringer.
Flygere krysset ikke ulovlig grense
Rundt den mye omtalte flyulykka har det versert en rekke rykter, blant annet at det var en sport blant flygere fra andre NATO-land å krysse den forbudte grenselinjen mot Sovjet – 24 grader østlig lengde. Dette avviser Fredriksen, etter 30 års tjeneste i Sørreisa.
Så langt har kommisjonen ikke kommet nærmere en bekreftelse av at det faktisk var fremmede jagerfly i området da ulykken skjedde, sier leder Gaute Gregusson.