skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Teorien om krasj mellom jagerfly og Twin-Otter i 1982 svekkes – så langt har ingen av Mehamn-kommisjonens radar-vitner sannsynliggjort at noe slikt kunne skje.

Publisert 07.09.2004 06:22.
Av Astrid Marie Holand

En etter en har vaktmannskapene på radarstasjonen i Sørreisa avvist at jagerfly var på kollisjonskurs med Widerøe-maskinen den skjebnesvangre dagen i 1982. Blant dem er tidligere radaroperatør Ivar Fredriksen.

Fulgte radarskjermen ulykkesdagen

Vaktloggen viser at Fredriksen satt foran radarskjermen i operasjonsrommet på radarstasjonen i Sørreisa 11. mars 1982, den dagen et Twin Otter-fly havarerte ved Gamvik i Finmark. I

høringene i Bodø i går, ble Fredriksen konfrontert med observasjonene hans tidligere sjef, Per Gavin, fortalte om i NRK Brennpunkt høsten 2002.

Avviser påstander om jagerflyobservasjon

Gavin sa han satt foran en radarskjerm da han oppdaget to britiske jagerfly som lettet fra Tromsø og beveget seg østover mot Finnmark. Fredriksen er den sjuende i vaktlaget på Sørreisa-stasjonen den aktuelle dagen som benekter at noe slikt ble registrert da.

Kommisjonsleder Gaute Gregusson gikk i går så langt som til å spørre Fredriksen om de tidligere kollegene hadde samordnet sine forklaringer.

Flygere krysset ikke ulovlig grense

Rundt den mye omtalte flyulykka har det versert en rekke rykter, blant annet at det var en sport blant flygere fra andre NATO-land å krysse den forbudte grenselinjen mot Sovjet – 24 grader østlig lengde. Dette avviser Fredriksen, etter 30 års tjeneste i Sørreisa.

Så langt har kommisjonen ikke kommet nærmere en bekreftelse av at det faktisk var fremmede jagerfly i området da ulykken skjedde, sier leder Gaute Gregusson.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no