Mehamnkommisjonen sier det har foregått ulovlig flygning øst for den norske forbudsgrensa.
Av
Jakob Arvola
|
FORBUDT OMRÅDE: Det røde området markerer Norges selvpålagte forbudssone for alliert flytrafikk under den kalde krigen. |
Mehamnkommisjonen mener det er bevist at ved minst ett tilfelle har Harrier-fly fløyet ulovlig øst for 24 grader øst i Finnmark. Ola Steinholt i kommisjonen sa på en pressekonferanse i Oslo i dag slike flygninger likevel har hatt en mindre dimensjon enn ryktene sier. - Vi har undersøkt ryktene, og har ikke holdepunkter for å si at dette var utbredt.
Avviser konspirasjon
Kommisjonen avviser kategorisk at det har vært en intern sammensvergelse i forsvarskretser som har tildekket den egentlige ulykkesårsaken. - Hvis flyet var i 2500 fot og flyet skulle ha kollidert i den høyden, ville et fremmed fly ha vært synlig på radar, noe vi ikke finner bevist at det var, sa Steinholt.
Han tok også et oppgjør med påstandene om at kommisjonen har behandlet britiske forsvarskilder med silkehånd. - Jeg vet ikke hva man mener vi skulle ha oppnådd dersom vi skulle ha bedrevet en slags revolverjournalistikk overfor britene. Vi finner ingen spor i britiske kilder til støtte for noen kollisjonshypotese, og det vi har fått av opplysninger, er tilfredsstillende for oss, sa Steinholt.
- Håper det blir ro om saken
Kommisjonen mener den har gjort et så grundig arbeid som mulig. - Vi har ikke nøyd oss med hva noen har sagt, men vi har undersøkt en mengde rapporter og logger. Dette har vi gjort så grundig som mulig, og det er ikke mer å forske på, sier Ola Steinholt. - Vitnene vi har intervjuet er ærlige folk, men det skjer erindringsforskyvninger, og det må vi ta høyde for, erkjenner Steinholt.