Ett minutt før Twin Otteren styrtet i havet 11. mars 1982, ble det gjort uforklarlige radarobservasjoner på ruta mot havaristedet. NRK Finnmark viser deg havarikommisjonens radarplott sekund for sekund fram mot havariet.
Av
Jakob Arvola.
Havarikommisjonen plottet inn det den skrev var tilgjengelige radarobservasjoner i minuttene før havaritidspunktet. I kommisjonsrapporten fra 1987 heter det at disse plottene stammer fra radaren i Honningsvåg. Kartet du finner her på denne siden skal leses slik:
Klokkeslettene er angitt i timer, minutter og tidels sekunder på de plottene der sekundene har tre sifre. Alle kartdata som er i svart/hvitt, er opprinnelige kartdata, samt Havarikommisjonens antegninger. Piler i blått, grønt og rødt er lagt på av NRK Finnmark for å gjøre kartet lett å sammenholde med vår tekst.
Avgang og første radarobservasjon
Klokka 13:19 tar Widerøe-maskinen av fra Berlevåg med kurs mot Mehamn. Drøye fire minutter seinere, klokka 13:23:203 (blå pil merket A), blir flyet registrert på radar for første gang etter avgang fra Berlevåg. Flyet befinner seg da ute i munningen midt i Tanafjorden. Et minutt tidligere hadde besetningen rapportert over radio at de befant seg i 2500 fot.
Klokka 13:23:53 var siste gang flygerne hadde radiokontakt med bakken, flyet hadde på det tidspunktet kurs for Omgang.
Ikke bare radar
Flyet var utstyrt med en såkalt transponder, som er en radarmottaker og -sender. Havarikommisjonen mener at flyets transponder gav fra seg det siste sikre signalet klokka 13:24:419 (blå pil merket B). Klokka blir 13:25:254 (blå pil merket C), og Havarikommisjonen mener at på dette tidspunktet blir flyet observert med sikkerhet på radar for siste gang.
Men radarplottet viser deretter fire ekko som ikke skulle være der. Noe som tilsynelatende flyr svært raskt.
«Falske ekko»
Sørvest for Omgangsneset dukker det første uforklarlige ekkoet opp (grønn pil merket D). Klokka 13:25:544 (grønn pil merket E) plottes ekkoet omtrent rett over Omgangsneset, før ekkoet blir plottet nordvestover (grønn pil merket F). Klokka 13:26:234 (grønn pil merket G) viser det såkalte «falske» ekkoet seg for siste gang.
Noen sekunder etter klokka 13:26 går Twin Otteren i sjøen rett nord av Teistbergan ved Omgang (rød pil). På kartet har Havarikommisjonen avtegnet to radarplott tett ved havaristedet. Dette er såkalte manuelle oppdateringer. Men hva var det som bevegde seg nordøstover, deretter nordvestover og så rett øst et minutt før havariet? Havarikommisjonen gir selv svaret: Det var ingenting.
Radarforstyrrelser
Begrepet «clutter» er et ord som brukes blant radaroperatører for å beskrive uforklarlige forstyrrelser på et radarbilde. Havarikommisjonen mener at de fire mystiske radarekkoene ett minutt før antatt havaritidspunkt må være nettopp dette.
I følge kommisjonen kan dette være forstyrrelser eller refleksjoner fra skyer, fra bakken, sjøen, eller fra atmosfæren. Havarirapporten slår kategorisk fast at ingen av disse fire plottene kan stamme fra et luftfartøy. Videre skriver kommisjonen at det som oftest er lett å avsløre slik falske plott, fordi de viser unormale bevegelser for et fly.
Slike plott viser store forandringer i retning og hastighet, forover, bakover eller til siden, skriver kommisjonen. Det er nettopp det de fire mystiske plottene viser.
– Ikke et jagerfly
Havarikommisjonen har vurdert disse fire plottene med tanke på at de kan stamme fra et jagerfly. Kommisjonen innhentet uttalelser fra flygerhold som sa at det faktisk er mulig for et F16-fly eller et jagerfly med tilsvarende ytelse å fly slik at radarplottene avtegner seg slik det er vist.
Dette, skriver kommisjonen, er imidlertid betinget av at et slikt fly gjør store endringer i høyde og hastighet. Lakonisk avslutter Havarikommisjonen med å si at det er påfallende at ikke folk i Gamvik «skulle ha registrert en slik "oppvisning" som en slik flyging måtte ha vært».