Du hadde tenkt å ta opp båten din sa du? Og frakte den hjem på båthenger? Da er det enkelte ting som det kan være lurt å notere seg. For selv om de fleste vet hvordan dette bør foregå, skjer det hvert år at båter faller av hengeren under transport eller at hengeren rett og slett ikke tåler vekta av båten.
Vekta er viktig
– Det er også viktig å stroppe båten skikkelig både foran og bak. Hvis båten er for dårlig sikret kan den rett og slett skli av hengeren, for eksempel i rundkjøringer.
Det sier avdelingsingeniør Kjell Erik Andreassen ved kjøretøyavdelingen på Tønsberg trafikkstasjon. Han viser til at det må tas hensyn til både vekt og hastighet ved frakt av for eksempel båt på henger.
– En henger uten brems kan maksimalt frakte 750 kilo. Og når båt pluss henger uten brems veier mer enn 300 kilo, er fartsgrensa 60 km/t. Dersom det er brems på hengeren, kan du kjøre i 80 km/t.
Det er viktig å være klar over at transport av båter som er bredere enn 255 cm må fraktes med lastebil eller lastebil med henger. Den kan ikke fraktes på en båthenger, sier avdelingsingeniør Kjell Erik Andreassen ved Tønsberg trafikkstasjon.
Foto: Jan Gulliksen / NRKNoen prøver seg
Fra tid til annen ser vegvesenet at båter fraktes med opplagshengere. Opplagshengere er ikke registrert, og det er ikke tillatt å bruke disse hengerne ute på veien.
Noen forsøker seg ved å leie prøveskilt til denne typen hengere, men det er ikke tillatt, sier Andreassen. Er du avhengig av å leie båthenger er det også viktig å være klar over ansvarsforhold.
– Utleieren plikter selvsagt å holde orden på det de leier ut, men som sjåfør er du ansvarlig for at lys, bremser og andre ting på hengeren fungerer som de skal.
Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Det er viktig å sjekke at hjul og bremser på hengeren fungerer som de skal.
Foto: Jan Gulliksen / NRKLastebil ble båthenger
– Jeg har sett en båthenger som er laget av et gammelt lastebilchassis, men stort sett har jeg inntrykk av at folk følger regelverket når de skal frakte båten på henger.
Det sier en travelt opptatt Terje Salvesen ved Ollebukta Marina i Tønsberg. Marinaen har 700 båtplasser, og opptaket av båter går i ett nå om dagen. Men siden det bare er 120–130 plasser for båter på land, er det mange som må få fraktet båten sin vekk med henger eller lastebil.
Terje Salvesen ved Ollebukta Marina har nok å gjøre med å ta opp båter om dagen. Båten i denne videoen skal lagres på land rett bak kaia, men mange frakter båtene videre på henger. Det går ikke alltid så bra.
Sier fra
– Det er jo en del vektbegrensninger å ta hensyn til. Tror du alle båteiere vet hvor mye båt og motor veier?
– Jeg er vel ikke så sikker på det, nei. Men den slags informasjon bør det være greit å finne fram til i instruksjonsbøker.
Selv om Salvesen synes de aller fleste båteiere tar hensyn til de reglene som gjelder, sier han fra hvis han ser noe som virker uforsvarlig.
– Det føler jeg at jeg må. Dette har jo med sikkerhet å gjøre.
Mitt inntrykk er at de aller fleste båteiere følger reglene for frakt av båt på henger, sier Terje Salvesen.
Foto: Jan Gulliksen / NRK