Et par parseller kan trolig få 110 km/t som maks. hastighet som forutsatt fra mai/juni. Den mest sikre er i Larvik mellom Sky og Langangen.
Les også:
– Vi har sendt bestilling på 110 km/t
Høyre og Frp presenterte i sin felles plattform i høst at de ønsker å øke fartsgrensene på de tryggeste motorveistrekningene i Norge til 110 kilometer i timen.
E18 gjennom Vestfold er blant landets mest moderne og dermed også tryggeste.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vegdirektoratet har fortalt Samferdselsdepartementet at det er en del som må til for at det kan kjøres i 110 km/t i Vestfold. Det handler i første omgang om sikkerhet.
Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet sier til NRK.no at de nå har sendt bestilling til Vegdirektoratet på at de første strekningene i Vestfold skal være klar for 110 km/t fra månedsskiftet mai/juni.
I brevet skriver departementet blant annet:
«Samferdselsdepartementet ber Statens vegvesen innføre fartsgrense 110km/t på de aktuelle strekningene på E18 etappevis og innenfor de skisserte tidsrammene, dvs. på de første delstrekningene i mai/juni 2014 og de siste i oktober 2014.
Samferdselsdepartementet ber i tillegg om at det i første halvår 2014 vurderes om det også er andre motorvegstrekninger som kan være egnet for fartsgrense 110 km/t.»
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ulik standard på parsellene
– Vi er nå i gang med å planlegge en inspeksjon av samtlige ferdigbygde parseller med tanke på trafikksikkerhet knyttet til 110 km/t, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Vestfold, Ingunn Foss. Det ligger i forutsetningen for 110 km/t på veien.
– Parsellene har ulik standard. Vi tror og håper det er mulig å sette fartsgrensen opp til 110 km/t på strekningen mellom Sky og Langangen først og deretter fra Kopstad til Gulli i Tønsberg, sier Foss. Så får de øvrige strekningene komme etter hvert, sier hun.
Fra Buskerud grense til Kopstad skal det blant annet settes opp midtrekkverk over en strekning på 20 kilometer, i alt 40 kilometer rekkverk. Det tar tid. I tillegg skal flere strekninger ha skilt som skal vise fartsgrensen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Krav til stoppsikt
Det er også viktig at kravene til stoppsikt blir ivaretatt, forklarer Foss. Stoppsikt betyr den avstanden man skal kunne se framfor seg og kunne stoppe på dersom det er nødvendig.
Kravet til stoppsikt i en fart på 100 km/t er 255 meter i friluft og 210 meter i tunneler. Det er foreløpig ikke fastsatt krav til stoppsikt i 110 km/t.
Enkelte strekninger på E18 i Vestfold har kortere fri sikt enn 255 meter, men som likevel har 100 km/t. En av disse er ved Hellandbruene (avkjøring til Holmestrand) nord for Kopstad.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ikke variable fartsgrenser
Bård Hoksrud sier at deres bestilling til Vegdirektoratet er 110 km/t på hele E18 gjennom Vestfold fra oktober i år, når parsellen mellom Gulli og Langåker er ferdig, med unntak av veien i Larvik mellom Bommestad og Sky som blir påbegynt nå.
Det er besluttet at det ikke skal være variable fartsgrenser i forbindelse med fartsgrensen 110.
Det betyr at selv om de elektroniske skiltene kan endres med noen tastetrykk, skal det ikke gjøres annet enn ved uventede hendelser og planlagte arbeider.
I brevet til Vegdirektoratet skriver Samferdselsdepartementet:
«Bruk av variable fartsgrenser på de aktuelle strekningene er ikke en forutsetning for innføring av fartsgrense 110km/t. Den generelle bestemmelsen i vegtrafikkloven§ 6 første ledd om å avpasse farten etter sted, føre-, sikt -og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, vil uansett alltid komme til anvendelse. I lys av innspillene fra POD og UP, innføres det derfor ikke bruk av variable fartsgrenser (ved særlige vær- og føreforhold) på de aktuelle strekningene i forbindelse med etableringen av høyere fartsgrense.»
– Fartsgrense 110 er foreløpig, sier Bård Hoksrud. Vi må se hvordan prøvene går. E18 gjennom Vestfold og noen andre motorveier i Norge er dimensjonert for 120 km/t, sier han.