For Moria-høyden, som jødene kaller Tempelplassen og muslimene kaller Haram al Sharif, er av verdens helligste, og dermed også av de mest eksplosive stedene i verden.
Dette er episenteret for den israelsk-palestinske konflikten.
Denne uken kom det til sammenstøt igjen, da ryktene gikk om at ytterliggående religiøse jøder ville plante et israelsk flagg på Tempelplassen. Det tok ikke lang tid før palestinere kastet stein og israelsk politi svarte med tåregass og sjokkgranater på den hellige høyden.
Under fredagsbønnen ble menn under 50 år nektet adgang til Al Aqsa-moskeen – basert på etterretningsopplysninger om at de kunne komme til å barke sammen med motstandere. Likevel fløy steiner gjennom luften og politiet måtte gripe inn.
For muslimene er dette islams tredje helligste sted, etter Mekka og Medina. Hit kom Profeten Mohammed på sin mytiske nattreise.
På klippen her skulle patriarken Ibrahim til å ofre sin sønn Ismail, det arabiske folkets stamfar. Nå står et av islams vakreste bygg over stedet; Klippedomen.
Det muslimske ikonet står over den samme steinen som jødenes to viktigste templer sto før, skal man tro skriften. For det jødiske folk er dette steder der den første jøde, Abraham, ville ofre sin sønn Isak til Gud.
Grunnsteinen til deres helligste tempel, som rommet paktens ark og steintavlene med de ti bud, ligger her.
Høyden der mennesket møter Gud
I en by fylt av så mye religiøse drømmer og sterkt tro kjemper muslimer og jøder om å kontrollere den religiøse energien på høyden der mennesket møter Gud.
Nå administreres plassen av et Waqf, et styre av jordanere i samarbeid med palestinerne. Men israelerne har sikkerhetsansvaret, og bestemmer ofte hvem som får komme inn på plassen.
Og jødiske grupper presser på for å få adgang til plassen, der bare muslimer får be nå.
Ifølge halaka, jødenes religiøse lov, får ikke jøder bevege seg på Tempelhøyden, siden de kan komme til å tråkke på de aller helligste stedene.
Men de siste årene har enkelte rabbinere likevel åpnet for at jøder også får gå inn på plassen, også for å be.
I tillegg finnes det nå mange grupper av jødiske religiøse svermere som bereder grunnen for å bygge et nytt tredje tempel.
- Les også:
Artikkelen fortsetter under bildet.
Lovforslag i Knesset
Denne uken frontet parlamentarikerne Moshe Feiglin (Likud) et lovforslag i Knesset om å innskrenke suvereniteten til Jerusalems islamske Waqf, og åpne plassen for jøder som ønsker å be der. Også Naftali Bennet (Jødisk Hjem) har fremmet denne ideen.
Den opphetede debatten i Knesset ble boikottet av samtlige arabiske Knesset-medlemmer. En av dem kalte den «et pyromanske møte om suvereniteten til Al Aqsa».
- Jeg ber regjeringen sørge for å innføre full suverenitet over Tempelhøyden. Jeg ber regjeringen om å la jøder fritt få ta seg inn på Tempelplassen for å be, sa Feiglin i Knesset.
Zahava Gal-On fra venstrepartiet Meretz mener at Feiglins forslag er fyrstikken som kan sette hele regionen i flammer.
Forslaget til Feiglin førte til at det jordanske parlamentet enstemmig
stemte for at utvise Israels ambassadør i Jordan, og hjemkalle sin egen sendemann fra Israel.
«Jødifiseringen» av Jerusalem
I fjor undertegnet Jordans Kong Abdullah og palestinernes president Mahmoud Abbas en avtale om å forsvare Jerusalem mot det jødiske presset mot de hellige stedene, eller «jødifiseringen» av Jerusalem.
- Les også:
I de siste årene har de israelske og jødiske «tempelbyggerne» gjort mer og mer av seg. Og stadig større grupper av jøder forsøker å ta seg opp på Tempelhøyden, ikke bare for å se seg om, men for å utføre religiøse ritualer.
Men skal et nytt jødiske tempel bygges, må muslimenes Klippemoske rives.
Talsmenn og kvinner for en del av disse gruppene sier de vil bygge et tredje tempel for å fremskynde verdensfreden.
Men det som er sikkert er at en rivning av muslimenes tredje heldigste sted snarere vil føre til en ny religiøs storkrig i Midtøsten, som vi dra med seg andre deler av verden.
Dersom israelere og palestinere skal bli enige om en fredsavtale en gang i fremtiden, må partene bli enige om Jerusalems fremtid.
Jøder og muslimer må dele på byen. Det er langt frem dit. Men om vi ikke greier å dele byen, mister vi den skriver kommentator Moshe Amiravi i den israelske avisen Yediot Ahronot.