Hopp til innhold

– Å bygge et nytt tempel er å be om en katastrofe

JERUSALEM (NRK): En religiøs jødiske bevegelse bereder grunnen for å gjenoppbygge tempelet på Tempelhøyden i Jerusalem. Men flere advarer mot å bygge på en av muslimenes helligste steder.

En religiøs jødiske bevegelse bereder grunnen for å gjenoppbygge tempelet på Tempelhøyden i Jerusalem. Men flere advarer mot å bygge på en av muslimenes helligste steder.

VIDEO: klippemoskeen troner på Tempelplassen eller Haram al Sharif i Jerusalem. Den er bygget over den rosaaktige klippen der Abraham var villig til å ofre sønnen Isak til Gud. Men muslimene mener Ibrahim ville ofre sønnen Ismail, som er arabernes stamfar. Selve klippen er ifølge jødisk tradisjon grunnsteinen til det første tempelet.

En gruppe religiøse jøder forsøker å komme seg opp på tempelplassen

VIL INN: En gruppe religiøse jøder forsøker å komme seg opp på tempelplassen.

Foto: Sidsel Wold / NRK

Foran inngangen til Klagemuren og Tempelplassen i Jerusalem står en gruppe religiøse jøder. De fleste er barn. Alle voksne som er med, er aktive i bevegelsen som jobber for å bygge et tredje tempel på Tempelplassen.

Problemet er bare at nettopp den plassen som også kalles Haram al Sharif, er muslimenes tredje helligste sted etter Mekka og Medina.

Her troner den gullbelagte Klippemoskeen nå. Muslimenes ikoniske helligdom er bygget over den rosaaktige klippen der Abraham var villig til å ofre sønnen Isak til Gud. Men muslimene mener Ibrahim ville ofre sønnen Ismail, som er arabernes stamfar.

Selve klippen er ifølge jødisk tradisjon grunnsteinen til det første tempelet, og stedet der Paktens ark sto. Arken inneholdt steintavlene med de ti bud gitt Moses av Gud.

Fra denne steinen ble verden skapt. Her holdt Adam og Eva til. Og herfra satte Profeten Mohammed av sted da han var på sin nattlige reise til Jerusalem.
Ikke rart det blir uro rundt en plass omgitt av slike myter, tro og religiøse drømmer. Ikke rart jøder vil kjenne nærværet av denne energien.

(Saken fortsetter under bildet)

Rabbiner Israel Ariel

TILBAKE: – Nå er vi kommet tilbake etter 2000 år for å bygge det tredje tempelet på det helligste av alle hellige steder, sier rabbiner Israel Ariel.

Foto: Ami Shamir / NRK

– Vi må berede grunnen

Yehuda Glick leder gruppen som forsøker å slippe gjennom politiets nåløye for å ta seg opp på Tempelplassen. Men politiet vil ikke risikere opptøyer. Og bråk blir det lett om radikale jødiske grupper som Glicks får komme opp. For deres hensikt er å be, og det får de ikke lov til.

Yehuda Glick leder gruppen som forsøker å ta seg opp på Tempelplassen

VIL HA FLERE MED: – Vi må bevisstgjøre så mange som mulig, og fortelle dem at de må be på Tempelplassen, sier Yehuda Glick.

Foto: Ami Shamir / NRK
En kopi av Paktens ark står på the Temple Institute

STO I TEMPELET: Paktens ark sto ifølge jødisk tradisjon i det første tempelet. Arken inneholdt steintavlene med de ti bud gitt Moses av Gud. Denne kopien av arken står på the Temple Institute.

Foto: Sidsel Wold / NRK
På The Temple Institute kan du se en modell av Herodes Tempel

MODELL: På The Temple Institute kan du se en modell av Herodes Tempel. Her kan du lære alt templene som sto på plassen.

Foto: Sidsel Wold / NRK

– Vi ber til Gud, og sier: Hør på oss, vi er her, vi ønsker å komme tilbake til Tempelhøyden. Vi vil gjøre det du ba oss om: Be på det stedet du valgte for oss, forklarer Glick ivrig til NRK.

– Mener du at et tredje tempel bør bygges?

– Vi må berede grunnen. Vi må bevisstgjøre så mange som mulig, og fortelle dem at de må be på Tempelplassen. Bare jødisk tilstedeværelse der kan bringe tempelet tilbake.

Yehuda Glick leder the Temple Mount Heritage Foundation, som bare er en av mange grupper som jobber for tempelets gjenoppbygging.

– Nå er vi tilbake

Muslimene tok kontrollen over den hellige høyden i 1187. Siden den gang har et muslimsk råd, waqf, og jordanske myndigheter administrert plassen.

Muslimene ber oppe, mens jødene ber nede ved Klagemuren. Sistnevnte er en rest av det andre tempelet, som ble revet av romerne i år 70 e. Kr.

– Men nå er vi tilbake, proklamerer en svartkledd hvithåret mann som står under en svart paraply i solsteken. Han ser opp mot tempelplassen.

– Der sto tempelet, der ville Abraham ofre Isak. Nå er vi kommet tilbake etter 2000 år for å bygge det tredje tempelet på det helligste av alle hellige steder, sier rabbiner Israel Ariel.

Han er en drivkraft blant tempelbyggerne. Ariel grunnla The Temple Institute, som bereder grunnen for tempelets gjenoppbygging.

Rabbiner Ariel har vært medlem av Kach, en politisk gruppering som er forbudt på grunn av sin rasisme og nasjonalistiske ideologi, og som nå står på terrorlisten til USA, EU og Israel.

– Vi skal tilbake, sier han og ser mot den hellige høyden bare 80 meter unna oss.

Men hvordan er det mulig å bygge et tredje tempel?

– Hvordan det er mulig? Alle er beskrevet i Torahen, som vi fikk på Sinaifjellet. Og det som står i Tohraen det gjør vi, sier rabbineren bestemt.

Kong Salomos byggverk

I den jødiske skriften finner vi beskrivelsen av hvordan kong Salomo bygget tempelet:

«Dette er de målene som Salomo fastsatte da han skulle bygge Guds hus: Lengden var seksti alen og bredden tjue alen etter gammel målestokk. Forhallen som lå foran tempelet, var tjue alen lang, svarende til bredden av tempelet, og høyden var hundre og tjue. Han kledde hallen innvendig med rent gull. Selve tempelbygningen kledde han med sypresstre som han la fint gull over og satte palmer og kjeder på….» (Andre Krønikebok)

Men heller ikke nå kommer rabbi Israel Ariel, Yehuda Glick eller de mange barna inn. Politiet åpner bare for turister, ikke for religiøse jøder som ønsker å utøve sin religion.

– Vi er veldig skuffet over politiet, sier Glick før han tar med seg hele gruppen inn i gamlebyen.

Støtten vokser

Sheikh Ekrima Sa'id Sabri står utenfor huset sitt på Oljeberget. Mannen som var stormufti i Jerusalem i 12 år ser mot Haram al Sharif. Han advarer jøder på det sterkeste mot å røre muslimenes helligdommer.

– Vi er nesten to milliarder muslimer i verden, mens jødene bare teller rundt 15 millioner. Så hvordan kan de mene at de har rett til å ødelegge moskeene våre for å bygge et tempel? spør Sheikh Ekrima Sabri.

– Hva blir konsekvensen om det skulle skje?

Sheikh Ekrima Sa'id Sabri, tidl. Stormufti i Jerusalem 1994-2006

ADVARER: Sheikh Ekrima Sa'id Sabri, stormufti i Jerusalem i perioden 1994-2006, advarer jøder mot å røre muslimenes helligdommer.

Foto: Sidsel Wold / NRK
Izhar Beer leder Keshev, Center for protection of democracy in Israel

REDD FOR UTVIKLINGEN: Den israelske journalisten Izhar Beer er redd for at tempelbyggerne leder an mot katastrofe.

Foto: Sidsel Wold / NRK

– Disse gruppene støttes av Israels høyrevridde regjering. Sammen styrer de Israel mot ødeleggelse. Dette er et svært farlig spill. Det er jødene som driver dette frem, ikke vi.

Tidligere i år rapporterte avisen Haaretz at 30 prosent av israelske jøder er for å gjenoppbygge det tredje tempelet, og at støtten for ideen stiger.

– Vil stanse fredsprosessen

Den israelske journalisten Izhar Beer har skrevet en rapport om tempelbygger-gruppene. Han ser med redsel på at stadig flere grupper jobber for å endre status quo på Tempelplassen.

– Å tvinge gjennom endringer på Tempelhøyden, eller Haram al Sharif, er en oppskrift på vold, og åpne for en katastrofe, sier Beer til NRK.

– Så disse gruppene er også farlige for staten Israel?

– De er veldig farlige! Og spesielt nå. De har to agendaer. Den ene er religiøs. De ønsker å gjenreise tempelet og gjenopprette storhetstiden fra 2000 år tilbake. Den andre er å stanse alle forsøk på å gjenopplive fredsprosessen, mener den israelske journalisten.

– Om det nærmer seg en forhandlet fredsløsning, kan disse gruppene bli veldig farlige, advarer han.

De ekstreme har fått støtte

Beer leder Keshev, Center for protection of democracy in Israel. Tidligere ledet han menneskerettighetsorganisasjonen B’Tselem.

– I løpet av de siste ti årene har aktiviteten til tempelbygger-gruppene endret seg dramatisk. Den ekstreme bevegelsen har vokst seg sterkere, og har i tillegg fått politisk støtte. I dag vil hele 15 medlemmer av parlamentet Knesset endre status quo på Tempelplassen, og la jøder få flere rettigheter der. Politiet og sikkerhetstjenesten er svært bekymret for denne utviklingen, forklarer Beer.

– Det er nesten ikke til å tro at enkelte departementer og den israelske regjeringen støtter en av de farligste Institusjonene her, the Temple Institute, sier journalisten til NRK, og fortsetter:

– Tempelinstituttet i Jerusalem sees på som et senter der folk kan lære om jødisk historie, det holder tradisjonene og historien levende. Men dette er et meget farlig institutt fordi det bereder grunnen og forbereder folk på at det tredje tempelet bør gjenoppbygges.

– Er det et voksende ønske blant jødiske israelere å se tempelet gjenoppbygget?

– De fleste religiøse ønsker at tempelet skal gjenoppstå, men som en abstrakt idé. Dessuten har de fleste rabbinere utstedt et religiøst forbud mot å gå opp på plassen. Men en ny utvikling nå er at rabbinere fra den nasjonalreligiøse sektoren tillater jøder å besøke plassen. Og vi ser at tusenvis forsøker å komme seg opp på Tempelplassen for å be der. Dette er en dramatisk endring, advarer Beer.

– Som et atomkraftverk

Izhar Beer mener at hverken israelere flest eller folk utenfor Midtøsten forstår hvor dramatisk dette er.

– Jeg sammenligner tempelplassen med en atomkraftverk. Dette er et sted med enorm energi i seg. Energier koker, og på et vis greier vi å holde kontroll over den. Men det skal ikke mye til før den kommer ut av kontroll og eksploderer.

– Hva tror du vil skje om Al Aksa-moskeen og Klippemoskeen blir ødelagt?

Jeg tør ikke engang tenke på det! Det er svært, svært farlig. For Israel, for oss og palestinerne, for Midtøsten, og det vil smitte over til hele verden. Det vil føre til en religiøs krig mellom muslimer, jøder og kristne. Denne ene kvadratkilometeren med all sin energi er det mest sensitive og eksplosive stedet i hele verden.

– Men folk fra Tempelinstituttet sier de at når tempelet gjenoppbygges, vil det bringe fred og rettferdighet til hele verden?

– En slik flott og abstrakt profeti finner kanskje sted en gang i fjern fremtid. Men nå prøver mennesker å presse Gud, og selv fremtvinge endetiden. Dette er galskap, mener Beer.

– Men hvorfor vil de at endetiden skal komme så raskt?

– Jeg tror ikke fundamentalistene har tålmodighet til å vente. De vil se endetiden mens de selv lever, sier Izhar Beer.

(Saken fortsetter under bildet)

Gruppen som ikke kom opp på Tempelplassen slapper av annensteds i Jerusalems gamleby

I GAMLEBYEN: Gruppen som ikke kom opp på Tempelplassen slapper av annensteds i Jerusalems gamleby.

Foto: Sidsel Wold / NRK

Vil fjerne muslimske bygg

Kalanit Yasmin trener seg på å veve før hun skal lage forhenget til tempelet

ØVER: Kalanit Yasmin trener seg på å veve før hun skal ta fatt på den store oppgaven: Å veve forhenget til tempelet som skal skjule de fem Torarullene.

Foto: Sidsel Wold / NRK

Vi er tilbake i Gamlebyen i Jerusalem, ikke langt fra den hellige høyden der gruppen av tempelbyggerne nå er samlet. Barna har fått iskrem, mens voksne synger og danser for å underholde de små.

I skyggen under en palme treffer vi nok en av lederne i tempelbevegelsen, Hillel Weiss. Han er professor i litteratur på Bar Ilan-universitetet og kjent for sine ekstreme synspunkter om et religiøst Stor-Israel. Han mener for eksempel at sekulære jøder svikter saken ved å ikke støtte opp om tempelgjenreisingen.

– Selvsagt skal vi bygge et nytt tempel. Alle institusjonene våre, som the Temple Institute, alle de tusener som forsøker å komme på Tempelplassen for å be, alt dette er forberedelsene for å gjenreise tempelet, sier Weiss.

– Men nå står det faktisk andre bygg på Tempelplassen, hva skal skje med dem?

– Jeg mener at muslimene må fjerne dem. Jeg har ikke svaret på hvordan, men jeg skulle ønske at muslimene ville samarbeide om å flytte eller demontere strukturene der.

– Hvorfor er det så viktig å bygge opp tempelet?

– Bare gjenoppbyggingen kan skape fred i verden, det finnes ingen annen måte å skape evig fred for alle på. Dette vil komme alle folk i alle religioner over hele verden til gode. Hvorfor skulle vi ikke jobbe for dette? sier professoren til NRK.

SISTE NYTT

Siste nytt