Allerede i fjor høst annonserte Frp at de vil øke fartsgrensene på motorveier i Norge. Klokka 1200 i dag skjer det.
Øverst i saken kan du se direkte fra åpningen av 110-fartsgrensen.
Trykker på en knapp
Da vil statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet trykke på en knapp på Veitrafikksentralen i Porsgrunn. Dermed vil de elektroniske skiltene på visse strekninger endre hastighet fra 100 km/t til 110 km/t.
- Les også:
I dag er det E18 mellom Sky i Vestfold og Langangen i Telemark, Langåker-Bommestad i Vestfold og Kopstad-Gulli i Vestfold som får 110 km/t fartsgrense. Det samme gjelder i Østfold, der Ås-Mosseporten, Årvoll-Solli nord, og Årum-tollstasjonen i Svinesund får høyere fartsgrense.
– Grunnen til at vi setter opp fartsgrensen på enkelte strekninger, er at folk opplever det som mer riktig å ha 110 kilometer i timen. En annen viktig årsak er at respekten for fartsgrenser generelt vil øke. Det er viktig, ikke minst i 30- og 40-soner.
Veistandard er avgjørende
Hoksrud viser til Sverige og Danmark hvor veier med tilsvarende standard har henholdsvis 120 og 130 km/t-fartsgrenser. For å tillate 110 km/t i Norge, mener Hoksrud at veistandarden bør ha et minimumskrav.
– Veien må selvfølgelig være firefelts med midtdeler, veikantene må være ryddet for steiner og andre ting, slik at man ikke risikerer store skader om man kjører av veien.
- Les også: Prøver ut 110 km/t i Vestfold
Bilister som gjør feil under kjøring, vil utvilsomt få kortere tid på å rette dem opp, jo høyere farten er. Hoksrud innrømmer at han ser problemet, men mener veistandarden er mer avgjørende.
– På den gamle E18 i Nordre Vestfold hadde vi 50, 60 og 70 km/t fartsgrenser, men mange dødsulykker. Siden den nye strekningen åpnet i 2001, har vi hatt én dødsulykke. Det viser at det ikke bare handler om fart, men om hva man gjør i tillegg. Bedre veistandard gjør det tryggere å kjøre.
Handler om respekt
Hoksrud forteller at Norge og Sverige konkurrer om å være best på trafikksikkerhet, men at Norge får hard konkurranse fra nabolandet, som har en øvre grense på 120 km/t. Det åpner likevel ikke for at fartsgrensene i Norge skal opp alle steder.
– Det handler igjen om folks rettsoppfatning. Det er lettere å akseptere 30 km/t når du ser at andre veier, som tåler større fart, har en fartsgrense som du respekterer.
Guttedrøm i oppfyllelse
Om noen skulle tro at vi om få år har svenske eller danske fartsgrenser på norske veier, tar man feil, ifølge Hoksrud
– Denne regjeringen vil ikke øke fartsgrensene, men vi har sagt at vi en gang i fremtiden kan bygge veier som tåler høyere fart.
– Blir det en guttedrøm som går i oppfyllelse når du skal trykke på knappen klokken 1200 i dag?
– He, he, det blir litt gøy å trykke på knappen og vite at plutselig er fartsgrensa endret flere steder i Norge.
Etter klokken 1200 kan altså de som kjører på de aktuelle strekningene trykke litt hardere på gassen.