Hopp til innhold

Bård Hoksrud: – Høyere fart vil øke respekten for fartsgrensene

– Det vil øke respekten for fartsgrenser generelt at vi nå får 110km/t på enkelte strekninger. Det forteller statssekretær Bård Hoksrud (Frp), som i dag øker fartsgrensen med et knappetrykk. Han gleder seg.

Porsgrunn Veistasjon hever fartsgrensen til 110

Allerede i fjor høst annonserte Frp at de vil øke fartsgrensene på motorveier i Norge. Klokka 1200 i dag skjer det.

Øverst i saken kan du se direkte fra åpningen av 110-fartsgrensen.

Trykker på en knapp

Da vil statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet trykke på en knapp på Veitrafikksentralen i Porsgrunn. Dermed vil de elektroniske skiltene på visse strekninger endre hastighet fra 100 km/t til 110 km/t.

I dag er det E18 mellom Sky i Vestfold og Langangen i Telemark, Langåker-Bommestad i Vestfold og Kopstad-Gulli i Vestfold som får 110 km/t fartsgrense. Det samme gjelder i Østfold, der Ås-Mosseporten, Årvoll-Solli nord, og Årum-tollstasjonen i Svinesund får høyere fartsgrense.

– Grunnen til at vi setter opp fartsgrensen på enkelte strekninger, er at folk opplever det som mer riktig å ha 110 kilometer i timen. En annen viktig årsak er at respekten for fartsgrenser generelt vil øke. Det er viktig, ikke minst i 30- og 40-soner.

Trafikk-kamera på Gulli Nord E 18 i Vestfold.

Fremskrittspartiet mener at folks respekt for fartsgrenser generelt vil øke, når de opplever at fartsgrense og veikvalitet henger sammen.

Foto: Statens vegvesen

Veistandard er avgjørende

Hoksrud viser til Sverige og Danmark hvor veier med tilsvarende standard har henholdsvis 120 og 130 km/t-fartsgrenser. For å tillate 110 km/t i Norge, mener Hoksrud at veistandarden bør ha et minimumskrav.

– Veien må selvfølgelig være firefelts med midtdeler, veikantene må være ryddet for steiner og andre ting, slik at man ikke risikerer store skader om man kjører av veien.

Bilister som gjør feil under kjøring, vil utvilsomt få kortere tid på å rette dem opp, jo høyere farten er. Hoksrud innrømmer at han ser problemet, men mener veistandarden er mer avgjørende.

– På den gamle E18 i Nordre Vestfold hadde vi 50, 60 og 70 km/t fartsgrenser, men mange dødsulykker. Siden den nye strekningen åpnet i 2001, har vi hatt én dødsulykke. Det viser at det ikke bare handler om fart, men om hva man gjør i tillegg. Bedre veistandard gjør det tryggere å kjøre.

Nye E 18

E 18 i nordre Vestfold har bare hatt 1 dødsulykke siden den nye firefeltsveien åpnet i 2001.

Foto: Freddy Samson Fagerheim / NRK

Handler om respekt

Hoksrud forteller at Norge og Sverige konkurrer om å være best på trafikksikkerhet, men at Norge får hard konkurranse fra nabolandet, som har en øvre grense på 120 km/t. Det åpner likevel ikke for at fartsgrensene i Norge skal opp alle steder.

– Det handler igjen om folks rettsoppfatning. Det er lettere å akseptere 30 km/t når du ser at andre veier, som tåler større fart, har en fartsgrense som du respekterer.

Guttedrøm i oppfyllelse

Om noen skulle tro at vi om få år har svenske eller danske fartsgrenser på norske veier, tar man feil, ifølge Hoksrud

– Denne regjeringen vil ikke øke fartsgrensene, men vi har sagt at vi en gang i fremtiden kan bygge veier som tåler høyere fart.

Blir det en guttedrøm som går i oppfyllelse når du skal trykke på knappen klokken 1200 i dag?

– He, he, det blir litt gøy å trykke på knappen og vite at plutselig er fartsgrensa endret flere steder i Norge.

Etter klokken 1200 kan altså de som kjører på de aktuelle strekningene trykke litt hardere på gassen.