Det var flagg i hele byen da åpningstoget rullet inn til stasjonen i Kristiansand i 1938. Toget ble trukket av to damplokomotiver, og om bord var både Kong Haakon og Kronprins Olav.
20.000 mennesker var til stede da Kong Haakon foretok den høytidelige åpning av den nye stambanen.
Og folk møtte tallrikt frem langs hele banestrekningen.
Like mange vil neppe feire fredag, men dagen skal markeres.
Milepæl
Markedsansvalig på Sørlandsbanen, Dag Brekkan, karakteriserer 75-årsjubileet som en milepæl for Sørlandsbanen.
– Denne jernbanestrekningen har vært svært viktig for bosettingen i bygdene. Banen har spilt en vesentlig rolle for effektiv persontransport og gods, og jubileet må selvsagt feires, sier Brekkan.
Leder i Jernbaneforum Sør, Thore Westermoen, skal holde appell på Kristiansand stasjon. I tillegg utfører Naturvernforbundet aktiviteter i utvalgte tog på Sørlandsbanen og på Arendalsbanen.
– Før neste jubileum ser vi blant annet fram til at Sørlandsbanen er koblet sammen med Vestfoldbanen, sier Brekkan.
– Dette vil forkorte kjøretiden drastisk mellom Kristiansand og Oslo til beste for kundene våre, befolkningen og næringslivet. Mer informasjon om dette vil publikum få om bord i togene, sier Brekkan.
- Les mer: Gjennombrudd for Sørlandsbanen
Vestlandsbanen
Det begynte med strekningen Oslo-Kongsberg som var ferdig i 1872. Banestrekningen Egersund–Stavanger ble bygget i 1878. Strekningen Kongsberg-Kristiansand ble sluttført i 1972, og det er det som skal feires fredag. Hele strekningen Stavanger – Oslo ble åpnet for normal drift i 1944.
Opprinnelig ble den kalt Vestlandsbanen. Men i 1913, altså for 100 år siden, vedtok Stortinget at Vestlandsbanen skulle skifte navn til Sørlandsbanen. I følge lokalhistoriker Jostein Andreassen var det Vilhelm Krag som i Morgenbladet foreslo å kalle den for Sørlandsbanen – til store protester i Rogaland. Navnet Sørlandsbanen ble vedtatt av Stortinget med 83 mot 40 stemmer.
Innlandsbane
Trasé for banen ble diskutert heftig. Til slutt vant innlandslinjen over kystlinjen – av forsvarsmessige hensyn. Dermed ble den lagt utenom kystbyene.
I den senere tid har flere og flere passasjerer gått over til å bruke buss. Men en sammenkopling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen vil kunne gi jernbanen et nytt løft og korte ned reisetiden. Det skal blant annet markeres på jubileumsfeiringen fredag.