Hopp til innhold

Publikumsklager etter Spellemannshowet

Flere i publikum var skuffet da de fant ut at spellemannshowet fant sted i to saler.

Fartein Valen-salen

Til tider var det stas å være i «feil sal» på Spellemann. Som da Ole Paus tok til scenen i Fartein Valen-salen i Stavanger konserthus.

Foto: NRK

Kaizers Orchestra og brorparten av artistene som opptrådte på Spellemannprisen lørdag, gjorde det i den såkalte Zetlitz-salen i Stavanger Konserthus.

I Zetlitz, som er spesialbygget for forsterka musikk, foregikk også de aller fleste prisutdelingene.

– Satt i feil sal

Dermed ble publikum i den andre salen ved navnet Fartein Valen et slags B-lag, selv om også de hadde betalt over 500 kroner for billettene, slik som Ingvild og Tone Rasmussen.

– Det var litt skuffende. Jeg satt i feil sal, så det var jo ikke der det skjedde. Det var nesten slik at vi kunne ha sittet hjemme og sett det samme på fjernsynet, sier Rasmussen.

At det skulle være slik, var de ikke informert om på forhånd, derfor er de ekstra skuffet over å ha havnet i det de syntes var «feil sal».

– Det hadde vært helt greit om vi hadde fått beskjed om at det er slik det skulle være. Vi skjønte det med en gang vi gikk inn i salen, og så at det var rigget til klassisk musikk, da falt forventningene ganske raskt, sier damene skuffet.

Roligere i Fartein Valen-Salen

Christine Sagen Helgø

Christine Sagen Helgø

Foto: Høyre

Fartein Valen-salen er spesialbygget for akustisk musikk, og hadde derfor også flere innslag i den sjangeren. Der satt også ordfører og styreleder i konserthuset, Christine Sagen Helgø.

– Det var kanskje litt rolig til tider i Fartein Valen-salen, og det er jeg helt sikker på at arrangørene vil se på. Ellers fungerte det veldig bra, vi fikk jo med oss alt det som skjedde i Zetlitz, men det var mer action der enn det var i Fartein Valen, sier Helgø.

Lover forbedringer

Ansvarlig produsent for tv-sendingen, Dag Hvaring i Dinamo, lover bot og bedring til neste år. Spellemannprisen skal deles ut i Stavanger i minst tre år framover.

Dag Hvaring

Dag Hvaring

Foto: Ingvill bjorland / NRK

– Det er klart at vi ser definitivt at balansen mellom de to salene ikke har vært helt optimal, sier Hvaring.

Han forklarer at utgangspunktet var at de skulle bruke begge salene, fordi de da har vi muligheten til å gjøre to viktige ting på en gang.

– Det er å dele ut alle de 21 prisene på TV-showet. Det andre er at vi kan ha et symfoniorkester i den ene salen, og vi kan ha svære rockeacts i den andre, sier han.