Hopp til innhold

Krangler om sjørøveri og sosial dumping i Risavika

Norges transportarbeiderforbund krever tariffavtale for å hindre sosial dumping, og har varslet boikott av Risavika havn. Havneterminalen mener avtalen er utdatert og kaller aksjonen moderne sjørøveri.

Risavika havn

Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) har varslet boikott av Risavika havn fra 1. november.

Foto: Google Maps

Roger Hansen

Roger Hansen, NTF.

Foto: Per Foss / NRK

– Risavika terminal og NHO logistikk og transport nekter å inngå en tariffavtale om losse- og lastearbeid, sier forbundsleder Roger Hansen i NTF.

I går kveld sendte Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) ut en pressemelding der de varslet boikott av Risavika Havn ved Stavanger fra 1. november. På tirsdag brøt forhandlingene om opprettelse av tariffavtale ved terminalen sammen.

Mener tariffavtalen er utdatert

Administrerende direktør i Risavika Terminal A/S Kurt Ommundsen er oppgitt over transportarbeiderforbundet. Han mener arbeidsgiversiden har prøvd å finne en løsning på konflikten.

– Det har vi ikke lyktes med fordi hvert forslag har blitt kontant avvist av NTF sentralt. Vi har hatt dialog med Stavanger Havnearbeiderforening lokalt som har vært mye mer konstruktiv. Vi har sett på løsninger som kan være med på å trygge arbeidsplassene i Risavika og i Stavanger lastekontor, sier Ommundsen.

NTF på sin side er uenige i at forslagene fra Risavika terminal har vært reelle, og krever en tariffavtale som arbeidsgiverne mener er urealistisk.

– Avtalen fra 1974 som NTF ønsker har tiden løpt ifra. I dag er det mer moderne former for håndtering av gods som gjør at bestemmelsene i avtalen ikke er forenelig med dagens aktivitet. Hvis avtalen hadde trådt i kraft hadde det blitt en kostnadsøkning for oss på over hundre prosent, sier han.

– Hvis vi skal konkurrere med veitransport så vil det være direkte ødeleggende. Vi kan ikke konkurrere med den typen avtaler som de prøver å påtvinge oss, legger han til.

– Moderne sjørøvervirksomhet

– Vi ser på dette som nærmest en moderne sjørøvervirksomhet der de prøver å påtvinge oss en avtale som vil være på fordyrende at det vil være ødeleggende for oss, for våre arbeidsplasser og for havnearbeiderne. Det vil ikke være arbeide for noen, sier Ommundsen.

Han mener NTF ikke er villige til å se på hvordan skipene kan losses og lastes mest mulig effektivt, med fortsatt høye sikkerhetskrav.

– Vi har moderne virkemidler nå i 2013. De forholder seg til en eldgammel virkelighet og nekter å akseptere at verden har utviklet seg, sier han.

NTF: – Tøyseprat

Hansen i NTF sier han er vant med å høre usaklig retorikk fra Risavika havn.

– Det er et retorisk poeng uten innhold. Vi krever en normal tariffavtale som er vel anerkjent og brukes i ulike varianter over hele landet. Lignende avtaler er reforhandlet så sent som i 2012. At avtalen er gammel og utdatert som de sier er bare tøyseprat, sier Hansen.

Han mener det ikke er noe unormalt med avtalen de krever.

– Det er et forsøk på å legge lokk på det det egentlig dreier seg om. De vil bruke skipenes mannskaper til å gjøre laste og lossearbeid i stedet for å bruke norske havnearbeidere. De vil bruke filippinsk mannskap som lønnes mye lavere for å spare penger. Det de legger opp til er å drive sosial dumping på norske havner, sier han.

Tror på en løsning

Situasjonen er rimelig fastlåst.

– Vi vil henstille til LO og NHO sentralt og forsøkt å finne en løsning som begge parter kan avfinne seg med, sier Ommundsen.

– Den tariffavtalen kommer på plass før eller siden. Vi ser ikke for oss noen annen virkelighet. jeg tror vi kommer til å enes til slutt. Det tar bare litt tid, sier Hansen.